• photo ۲۰۱۸-۰۳-۲۶ ۲۱-۵۵-۲۳

موضوع جلسه:

1- مهتاب نوردی

2- برنامه هاي تابستان

جلسه با حضور گرم همنوردان عزيز آغاز شد. استاد دلنوا مواردی را در خصوص نحوه برگزاری مهتاب نوردی توضیح دادند و تشکیلات اجرایی این برنامه را معرفی کردند که قرار شد خود استاد دلنوا مسئول، آقای احمدی مسئول پشتیبانی، آقای علیزاده مسئول راهبردی و حاج آقا داعی هم مسئول فرهنگی مهتاب نوردی باشند.

پس از تذکر استاد دلنوا در مورد ملزومات مهتاب نوردی، حاج آقا داعی برنامه فرهنگی را شرح دادند که قرار شد یک برگه ای به صورت بروشور تحویل شرکت کنندگان شود. این برگه حاوی مطالبی است که حاج آقا حدود یک ماه روی آن کار کرده اند و شامل موضوعات معرفتی، اعتقادی و ورزشی می باشد و در ادامه دیگر برنامه های فرهنگی مثل سخنرانی، کعده و... را تشریح نمودند.

پس از آن آقای احمدی توضیحاتی در رابطه با پشتیبانی مهتاب نوردی ارائه کردند و اعلام کردند که پذیرای داوطلبان جهت کمک در این برنامه هستیم.

در ادامه آقای احمدی از ساختار جدید سطح بندی همنوردان رونمایی کردند که بشرح ذیل می باشد:

سطح ویژه: فردی که به لحاظ جسمی و ذهنی آمادگی شرکت در سطوح مختلف کوهنوردی و مدیریت بحران دارد.
سطح یک: فردی که به لحاظ جسمی و ذهنی آمادگی شرکت در برنامه های دو یا چند روزه سنگین را داشته باشد.
سطح دو: فردی که به لحاظ جسمی و ذهنی آمادگی شرکت در برنامه دو روزه متوسط تا ارتفاع 4200 متر را داشته باشد.
سطح سه: فردی که بتواند به لحاظ جسمی و ذهنی  در برنامه یک روزه تا ارتفاع 3600 متر شرکت کنند.
سطح چهار: فردی که به لحاظ جسمی و ذهنی آمادگی کوهپیمایی یکروزه سبک را داشته باشد.

در پایان در محل باشگاه سر سفره کریمانه بانیان خیر در ماه رحمت و برکت رمضان به صرف افطار میهمان بودیم.

97-03-01-جلسه-عمومی-افطاري و مقدمات مهتاب نوردی

بعد از اقامه نماز، جشن مختصری برای متولدین خرداد ماه برگزار شد.

پایان جلسه

قله تَشگِر هرمزگان

گزارش صعود قله تـَشگِر هرمزگان

009

طبق اعلام قبلی در برنامه فصلی باشگاه سلام همنورد اعضای باشگاه تاریخ یک اسفند ماه همراه 8 نفر از همنوردان تهران را به مقصد بندر عباس ترک کردیم. بخاطر اینکه ظرفیت اتوبوس پر نبود با تاخیر حرکت کردیم که این امر باعث شدم چالش اندکی در برنامه شد.

روز بعد دوم اسفندماه ساعت 12 به دوراهی سیاهو در 60 کیلومتری بندر رسیدم و از اتوبوس پیاده شدیم، طبق هماهنگی قبلی با راهنمای محلی وسیله نقلیه برای انتقال ما به روستای زاگین در محل بود، بعد از انتقال ما به زاکین و صرف ناهار 8 نفر دیگر از اعضای تیم که با قطار آمده بودند به ما ملحق شدند. بعد از آماده شدن همه اعضای تیم با یک دستگاه نیسان به مبدا صعود در ارتفاع 1600 متری رفتیم. حدود ساعت 15 کوهپیمایی را آغاز کردیم، منطقه بافت عجیب و زیبایی داشتابتدای مسیر به سرعت ارتفاع گرفتیم تا به چشمه زرده پر رسیدیم و استراحتی داشتیم. در ادامه مسیر راهنمای محلی در نظر داشت از مسبری میانبر به کمپ برسیم که به تاریکی هوا خوردیم و مسیر را گم کردیم! همین امر باعث شد مسیر را اشتباه ارادمه دهیم، خوشبختانه هوا خوب بود رهنمای ما به همنوردان استراحت دادن و خود به دنبال پیدا کردن محل کمپ رفتند. بعد از حدود یکساعت یک تیم دونفره به سراغ ما آمدند و ما را بسمت کمپ هدایت کردند. چادرها را برپا کردیم و به استراحت پرداختیم.

صبح روز پنجشنبه سوم اسفند ماه ساعت 6 صبح کمپ را برای صعود قله ترک کردیم، مسیر کمپ تا قله از یک شکاف با شیب خیلی زیاد صورت میگرفت بعد از عبور از این شکاف مخوف حدود ساعت 8:30 به قله رسیدیم.

حدود ساعت 9 به سمت کمپ سرازیر شدیم ساعت 11 به کمپ رسیدیم و حدود ساعت 12 بسمت مبدا حرکت کردیم ساعت 16 سوار نیسان شدیم. پس از بازگشت به روستای زاگین مرحله بعدی سفر یعنی دیدار از جاذبه های هرمزگان را آغاز کردیم.

در این مرحله پس از صعود راهی آب گرم گنو شدیم و شب را در اقامتگاه (هتل) در گنو سپری کردیم.

صبح جمعه چهارم اسفند بسمت بندرعباس حرکت کردیم و از طریق اسکله حقانی با شناورهای موجود راهی جزیره هرمز شدیم بعد از دیدار از جازبه های این جزیره با یک شناور دیگر از همانجا بسمت جزیزره قشم حرکت کردیم، بعد از جابجا شدن مشغول دیدار از جاذبه های این جزیره شدیم.

صبح روز شنبه پنجم اسفند بعد از برگشت به بندرعباس با قطار راهی تهران شدیم و این برنامه نیز به پایان خوش خود رسید.

تهیه گزارش: مجید دلنوا.

تاریخ صعود:96/11/6
نام قله:پهنه حصار
ارتفاع از سطح دریا: 3250 متر
موقعیت جغرافیایی: پهنه حصار نام رشته کوه قله ای در شمال غرب تهران و در مسیر جاده چالوس (بین جاده سولقان و جاده چالوس) واقع در استان البرز می باشد.
وجه تسمیه نام قله: احتمالاً وجه تسمیه این قله به علت وجود دشت وسیع و سرسبز زیر قله است. از نکات بارز این دشت علاوه بر چمنزار گسترده و چشمه های آب گوارای آن وجود بنای امامزاده "بی بی زرین قمر" است که مورد احترام ساکنان محلی قرار دارد.
نوع دسترسی تا پای کوه: عبور از از جاده ای پر پیچ و خم و آسفالته
مسیر دسترسی: اتوبان همت غرب،بلوار پژوهش،شهرک دانشگاه صنعتی شریف، وارد زیر گذر شده،شهرک آتی ساز، بلوار شهید اردستانی، مشاهده تابلوی روستای وردیج و واریش
مسیر صعود: روستای واریش
حیات وحش منطقه: کبک - شاهین - انواع خزندگان
پوشش گیاهی منطقه: درختان گردو،سیب، آلبالو،گیلاس،درخچه زرشک،تمشک،سماغ، گلهای وحشی،آویشن،چای کوهی،سیرک
سرپرست تیم: آقای فرهاد علیزاده
گزارش صعود:
ساعت 6:15 صبح جمعه 6 بهمن ماه، 12 نفر بودیم که با 4 خودروی شخصی به سمت همت غرب محل قرار(تقاطع اتوبان شهید همت و جنت آباد) را ترک کردیم و دو نفر از اعضاء را در بین راه سوار کردیم. مسیر از اتوبان همت غرب به سمت روستای واریش بود زمانی که وارد بلوار شهید اردستانی شدیم حدود یک کیلومتر بسمت بالا رفتیم و به جای باریکی رسیدیم، با ورود به این جاده باریک و پر پیچ و خم طی مسیر 12 کیلومتری به روستای وردیج با ارتفاع 1850 متر از سطح دریا میرسیم. در ادامه مسیر بسمت روستای واریش با سنگهایی با اشکال مختلف رو به رو شدیم که منظره جالبی را به معرض نمایش میگذاشت که به ارواح سنگی یا آدمک جیان معروف است، آقای علیزاده در این مکان توقف کردند و توضیحاتی ارائه دادند.
کیلومتر بعد از روستای وردیج و در انتهای جاده به ده واریش به ارتفاع 2200 متر از سطح دریا رسیدیم، ده واریش روستایی کوچک و آرام در دل طبیعت بکر که دور تا دور آن را کوهها احاطه کرده اند تمام راه جاده آسفالته بود و جای پارک ماشین هم داشت. خودروها را پارک کرده و در ساعت 7:15 از روستا حرکت کردیم. ابتدای راه خاکی بود ولی رفته رفته هوا سردتر شده و برفها رویت می شدند.
در بین را دو تن از اعضاء ستاد پیشگیری از حوادث کوهستان مسقر در منطقه را دیدیم که به ما اطلاع دادند امروز کوهنوردان زیادی به اینجا آمده اند و روز شلوغی هست، با گرفتن عکس یادگاری با آنها به راهمان ادامه دادیم و بعد از دو ساعت مکانی مناسب در ارتفاع 2500 متری برای استراحت و خوردن صبحانه برگزیدیم یک نفر از اعضاء در این مکان به ما ملحق شدند بعد از نیم ساعت با گرفتن عکس از همنوردانی که نمیتوانستند در ادامه راه ما را همراهی کنند خداحافظی کردیم و با 8 نفر از همنوردان به مسیرمان ادامه دادیم، در راه 2 بار بجهت نوشیدن آب و استراحت کوتاه توقف داشتیم، با سختیهایی که در مسیر گذراندیم بالاخره به نزدیکیهای قله رسیدیم ولی با برف و بوران و سرمای شدید و در نهایت کولاک مواجه شدیم طوری که ادامه دادن راه برایمان سخت شده بود و دید کافی به مسیر نداشتیم کوهنوردانی که در مسیر برگشت ما را میدیدند سعی داشتن ما را از صعود به قله منصرف کنند و میگفتند وضعیت هوا روی قله بسیار نامناسب است و بهتره از همین جا برگردید ولی ما به همت خود افزودیم و در زمان 12:45 به ارتفاع 3265 قله صعود کردیم کمی بعد هوا بهتر شد و از آنجا تمامی قلل شمیرانات مشخص بود، با گرفتن عکس و بستن یخ شکن زمان سپری شد و قله را به قصد بازگشت ترک کردیم.
در 15:30 کنار تک درخت برای خواندن نماز و تناول غذا متوقف شدیم و بعد از آن به مسیرمان ادامه دادیم و در آخر 16:30 به مبدا رسیدیم و بعد از گرفتن عکس از هم خداحافظی کردیم.
زهرا فتحیان

گزارش تصویریک

روستای واریش

شروع پیمایش

گزارش صعود زمستانی شیر کوه سلام همنورد 1396

روایت صعود زمستان شیرکوه در دل کویر

باد به جدال با کوهنوردان ‌پرداخت و مانند گردباد دانه‌های خشک برف را در خود می‌پیچاند و تک تک گروه را گرداگرد خود فرو می‌بُرد. ولی اعضای گروه ستیزه جویانه با صبر و حوصله و آهنگ منظم در یک ستون حرکت خود را ادامه داد تا اینکه ساعت ۱۳ به قله رسیدند.

کشورمان به دلیل تنوع اقیلیمی شرایطی دارد که در چهار فصل می‌توان برای سفر و گردش به نقاط مختلف آن برنامه داشت. سفر کردن همواره مقدمات خودش را دارد. جستوجوی مکان‌های تاریخی، گردشگری و جاذبه‌های دیدنی هر شهر مهم‌ترین اصل در تدارکات پیش از سفرکردن است.
از جمله استان‌هایی که در فصل زمستان می‌تواند میزبان علاقه مندان ‌به سفر باشد یزد است. اگر چه یزد جزو استان‌های خشک و کویری با بافت تاریخی منحصر به فردی است و دارای نقاط گردشگری همچون محله فهادان، قنات‌ها، کویر، آتشکده زرتشتیان و تکایای پر شماری می‌باشد ولی این استان در فصول مختلف سال آوردگاهی برای حضور کوهنوردان و ستیزه جویان با کوه و کویر است
قله شیر کوه یزد همچون ستون فقرات در جنوب شهر بر زمین میخ شده است. این کوه بخشی از رشته کوه مرکزی کشورمان محسوب می‌شود که زیربنای آن جنس گرانیتی دارد. آثار و پدیده‌های زمین شناسی از ارتفاع
۲۵۰۰ متری به بالا نمایی ویژه به شیر کوه بخشیده است. با حضور در روستای «بالا دِه» که منطقه‌ای خوش آب و هوا و ییلاقی در شهر تفت استان یزد است می‌توانید از تماشای تراس‌های رودخانه‌ای که از پدیده‌های سحرآمیز این منطقه است لذت ببرید.
در بحبوحه اهداف هیجان‌انگیز برای کوهنوردان، صعود به شیر کوه از دو بخش زمانی تشکیل شده است؛ به این گونه که فاصله زمانی نخست از روستای «بالا دِه» تا پناه‌گاه می‌سنجند و بخش دوم صعود که در حقیقت فاز حمله به قله نامیده می‌شود از پناه گاه تا قله شیر کوه را تشکیل داده است. این دو بخش به صورت مجزا هر یک پنج کیلومتر مسافت دارند. نکته‌ مهم در صعود به بام استان یزد این است که تقریبا راه میان‌بُری برای کوهنودان مبتدی یا نیمه‌حرفه‌ای برای ایستادن بر فراز قله شیر کوه وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، با آگاهی از این موارد، اعضای ۱۷ نفره باشگاه کوهنوردی سلام همنورد که ۹ تن خانم و ۸ نفر آقا آن را تشکیل داده بودند، روز جمعه ۲۲ دی ماه ساعت ۶ صبح با بهره‌ گیری از تجربه یکی از راهنمای محلی از روستای «بالا ده» حرکت خود را در تاریکی آغاز کردند. بخش‌هایی از سطح زمین کمی پوشیده از برف بود. سپس ادامه راه را در دامنه شیر کوه با شیب نسبتا ملایمی پیمودند؛ تا اینکه زَر افشانی خورشید سحرگاهی نقاط بلند کوه را همچون تاجی پادشاهان طلایی کرد.
صعود آفتاب به آسمان همزمان با رسیدن اعضای گروه به ابتدای مسیری بود که کوهنوردان محلی آن را «اتوبان» می‌نامیدند. این مسیر که شیب بسیار کم و عرض مناسبی برای تردد دارد در حقیقت میان دیواره بلند قرار گرفته است که بخشی از  آن همچمون چَتر بر بالای سر کوهنوردان پهن شده است. آفتابِ تازه جان گرفته در صبح به این دیواره سنگی که زمینه‌ای خردلی با رگه‌های ریز قهوه‌ای سوخته دارد، آن را یکپارچه زرد طلایی می‌کند
کوهنوردان با کمی پیشروی از این گذرگاه به «چشمه تابستان» خواهند رسید. این چشمه در اغلب سال دارای آب است و یکی از منابع مهم در تأمین ذخیره آب ماجراجویان در این کوهستان به حساب می‌آید. از چشمه تا ابتدای «دره نجیب
» پنج دقیقه کوهپیمایی نیاز است که در زمستان به دلیل یخ زدگی مسیر در برخی از نقاط باید کمی دست به سنگ شد و با دقت بیشتری گام برداشت.
ساعت حدودا هشت صبح گروه به ابتدای این دره که شیب نسبتا زیادی دارد رسیدند. بد قِلِقی، طولانی بودن مسافت دره، سرد بودن راه، وزش باد و مدت زمان اندکی که آفتاب به آن می‌تابد موجب شده است که برخی از کوهنوردان با خود تصور کنند این دره بیشتر از آنکه با آنها نجیب باشد «نانجیب» است. نمای روبروی دره نجیب که در هنگام صعود کوهنوردان به آن پشت می‌کنند بسیار شکوهمند است
اعضای گروه در نهایت پس از یک ساعت و ربع کوهپیمایی در انتهای دره نجیب با خورشید همتراز شدند و گرمی لحاف گونه آن را لمس کردند. از دره نجیب تا پناهگاه نیز مسیر با شیب بسیار ملایمی از سر گرفته شد. تا اینکه ساعت
۹ و ۳۰دقیقه اعضا توانستند تن خسته خود را به پناهگاه بسپارند. با توجه به برنامه ریزی باید اعضای گروه در پناهگاه مقداری تغذیه ‌می‌کردند تا با تجدید قوا حمله نهایی به سمت قله را که کمتر از پنج کیلومتر مسافت داشت در برف و بادی با که با سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت می‌وزید طی کنند.
صعود به بام استان یزد شبیه مسابقه دو ماراتن است. از آنجایی که یکی از اعضای گروه توان خود را برای ادامه از دست داده بود، توانست بر تب بالا رفتن از قله غلبه کند و در پناهگاه ماند. او با این تصمیم وفاداری خویش را به همنوردانش ثابت کرد. ساعت یک ربع به
۱۱ حمله پایانی با ۱۵ نفر به سوی قله آغاز شد.

چشم‌انداز مسیر پایانی تا قله، پوشیده از برف و پاکوبی پیچ و تاب خورده همچون حرکت مار بر روی شنزار بود. در برخی از نقاط هم باد به جدال با اعضا ‌پرداخت و مانند گردباد دانه‌های خشک برف را در خود می‌پیچاند و تک تک گروه را گرداگرد خود فرو می‌برد؛ ولی اعضای گروه ستیزه جویانه با صبر و حوصله و آهنگ منظم در یک ستون حرکت خود را ادامه داد تا اینکه ساعت ۱۳ به قله رسیدند و نماد قله که همچون قرآن بر فراز کوه جانمایی شده است بوسه زدند. بر روی این نماد آیه «فَاللَّهُ خَیرٌحَافِظًا وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ» نوشته شده است. با ایستادن بر بام استان یزد به این اعجاز پی می‌بریم که شیرکوه در ارتفاع ۴۰۶۰ متری روایتگر زمستان در دل کویر خواهد بود چرا که دور تا دور دامنه‌ آن زمینی بایر، خشک و بی درخت است.
مسیر صعود به قله چالش چندانی در بر نداشت ولی از آنجایی که بخشی از توان افراد در زمان بازگشت کسر می‌شود و تاریکی محیط را در بر می‌گیرد باید به سرعت از قله باز می‌گشتیم. با یک ساعت و نیم کوهپیایی گروه در ساعت
۱۴ و ۳۰ دقیق به پناهگاه بازگشت. پس از خوردن ناهار هرچه زودتر اقدام به فرود کردند. در نزدیکی چشمه تابستان سیاهی شب به استقبال اعضای گروه آمد. برودت هوا سرتاسر مسیر را که برف‌های نرمی داشت پوشیده از یخ کرد. نور هد لامپ (چراق قوه متصل شده به پیشانی) در روشنایی مسیر ضرورت داشت.

پس از عبور از «چشمه تابستان» گذرگاهی بسیار باریک وجود داشت که با دست به سنگ شدن نیز نمی‌شد از آن فرود کرد برای همین چاره‌ای جز دور زدن آن وجود نداشت. یخ زدگی‌ مسیر موجب شده بود تا گروه به کندی فرود خود را انجام بدهد. یکی از اعضای گروه که دوره‌های مربط با کوهنوردی را گذرانده بود برای عبور ایمن به شناسایی مسیر پرداخت و در نهایت مسیر دیگری جایگزین مسیر اصلی شد.همه اعضای گروه با حمایت سرپرست و یکی از اعضا و کوهنورد دیگری از استان اراک از مسیر جایگزین عبور کردند اما یکی از اعضا که چند قدم پایین‌تر از سایر افراد بود، ناگهان زیر پایش خالی شد و حدود ۶ متر روی سراشینیِ پوشیده از برف و خاک سُر خورد.

خوشبختانه از آن جایی که او دوره‌های کوهنوردی را گذرانده بود، در واکنشی معقول توانست در میانه راه با چنگک کردن دست‌هایش روی زمین و افزایش حجم خاک و برف زیر شکمش در میانه سراشیبی ترمز کند. سپس یکی دیگر از اعضا به کمک او رفت و پس از ۱۰ دقیقه سر و کله زدن با مسیر هر دو در پاکوب ایمن و راه اصلی قرار گرفتند.

وجود علائم راهنمایی و رانندگی در مسیر کمک بسیاری برای پیدا کردن مسیر درست در شب را فراهم کرده بود. در نهایت کوهنوردان به سلامت توانستند پس از ۱۲ ساعت کوهپیمایی به روستای«بالادِه» بازگردند.

تهیه گزارش: محمد رضا بختیاری.

گزارش تصویری:

00099999

علائم راهنمایی و رانندگی برای هدایت کوهنوردان در مسیر صعود به شیر کوه

پرینت

صعود زمستانی قله آراگاتس(Aragats)

گزارش صعود زمستانی قله آراگاتس ارمنستان1396

طبق اعلام قبلی باشگاه سلام همنورد و ثبت نام نفرات شرکت کنند در این برنامه از دو ماه پیش ، تیمی دوازده نفره 12 از تهران مورخ 3 دیماه 1396 به سمت ایروان حرکت کردیم . روز بعد 4 دیماه ساعت 12 به ایروان رسیدیم ، پس از جابجا شدن در هتل استراحت و صرف ناهار جلسه فنی برگزار شد و تجهیزات نفرات چک شد . طبق هماهنگی از قبل با آقای هاشم نژاد بابت آب و هوای منطقه روزهای 5 و6 دیماه برای صعود مناسب بود ، هوا آفتابی بود و البته سرد !

با هماهنگی با آقا مجتبی که قرار بود ما را به منطقه ببرد، صبح روز 5 دیماه سه شنبه ساعت 6 بعد از صرف صبحانه در هتل ما را به روستای بیوراکان انتقال داد . بارش برف سنگین در چند روز گذشته امکان اینکه ماشین ما را بالاتر از روستا ببرد وجود نداشت ، البته این امر را پیش بینی کرده بودیم.

ساعت 8 صبح کوهیپمایی را بسمت دریاچه کارا آغاز کردیم بخاطر بارش سنگین برف و باد شدیدی که چند روز گذشته منطقه را درنوردیده بود ، کناره های شیبدار مسیر را انباشتی از برف پرکرده بود لذا بهتر بود مسیر جاده را طی میکردیم ، هرجند مسیر طولانی میشود ولی در عوض برفکوبی کمتری داشتیم ، بعد چند نوبت استراحت در مسیر بالاخره بعد از طی مسیری حدود 22 کیلومتر با کوله های سنگین ساعت 17 به دریاچه کارا رسیدیم که البته یخ زده بود .!

به علت باد بوران و خستگی زیاد افراد به ساختمان مرکز ژئوفیزیک رفتیم تا قدری استراحت کنیم ، تا بتوانیم با آرامش چادرها را برپا کنیم .آقا مجتبی رهنمای ما با مسئول مرکز صحبتی داشتن که قرار شد در یکی از ساختمان ها به ما برای شب مانی اتاق اجاره بدهند . این امر باعث شد چادر نزنیم .( البته این موضوع به صورت اتفاقی بود عزیزانی که قصد صعود زمستان این قله را صعود دارند به بودن محل برای استراحت حساب نکنند و حتما چادر ببرند).

صبح روز 6 دیماه چهارشنبه ساعت 7:30 از کمپ کارا بسمت قله حرکت کردیم پس از 4 ساعت کوهپیمایی و برفکوبی ساعت 11:30 قله آراگاتس را صعود نمودیم ، بعد از گرفتن عکس های یادگاری مسیر برگشت را بسمت دریاچه کارا در پیش گرفتیم ساعت 14:30 به کارا رسیدیم  ، پس از قدری استراحت و جمع کردن کوله پشتی ها ساعت 15 بسمت روستای بیوراکان حرکت کردیم ، ساعت 20:30 به مبدا حرکت رسیدیم و این برنامه با موفقیت و صعود تمام اعضای تیم به پایان رسید.

نکته : صعود این قله در فصل تابستان بسیار راحت است چون پیمایش از کنار دیاچه کارا صورت میپذیرد . ولی در فصل زمستان بخاطر سرمای شدید ، برف زیاد و شروع کوهپیمایی از 20 کیلومتر پایین تر یعنی از روستای بیوراکان صعود دشواری خواهد بود.

اگر قصد صعود زمستانی به این قله را داشتید حتما تجهیزات کامل زمستانی همراه داشته باشید و برنامه صعود را دو روزه برنامه ریزی کنید. در ضمن خطر بهمن را هم زیر قله در نظر بگیرید.

نگارنده : مجید دلنوا سرپرست تیم 09121775507 .

گزارش تصویری :

014

گزارش صعود البروس تابستان 1396

گزارش صعود تیم سلام همنورد به قله البروس تابستان 1396

طبق اعلام و ثبت نام قبلی تیم کوهنوردی اعزامی باشگاه سلام همنورد به کشور روسیه ساعت 02:30 نیمه نیم سه شنبه 31 مرداد 1396 از فرودگاه امام خمینی راهی شهر مینرال ودی روسیه گردید و از همانروز به روستای چگت عزیمت کرد و در هتل مستقر گردید . متاسفانه هواشناسی هوای خوبی برای سه روزی که در منطقه بودیم نشان نمیداد . بارش برف و باد 50 تا 70 کلیومتر را داشتیم که بعنوان سرپرست برنامه نگرانی زیادی برای من ایجاد کرده بود.

صبح روز دوم تیم با کوله های بسته در لابی هتل آماده صعود به بارل کمپ شده بود که تصیمیم بر این شد که صعود را به تاخیر بیندازیم ، آن روز به گردش در جنگل های اطراف چگت پرداختیم.

روز سوم را هم باز بخاطر شرایط جوی نامناسب شرایط را بزای صعود مناسب ندیدم ، متاسفانه تلاش برای تغییر تاریخ بلیط هواپیما برای صعود در روزهای دیگر هم نتیجه نداد .

روز چهارم بخاطر نداشتن زمان به ناچار تیم با استفاده از تله فریک و تله سی به بارل کمپ در ارتفاع 3750 رفتند تا تنها شانس صعود خود را که روز پنجم برنامه بود امتحان کنیم (امید زیادی به موفقیت در صعود تیم بخاطر شرایط تیم نداشتم).

بعد از مستقر شدن در کمپ من با گاید خوب تیممان بنام khezer برنامه صعود روز بعد را مرور کردیم ، سه روز بود که بخاطر هوای بد قله صعودی نشده بود بنا شد تا صخره های پاستاخوف در ارتفاع 4700 متری بوسیله خودروهای پیست کوب برویم و صعود از آنجا آغاز شود ، بعد از رزرو خودروی پیست کوب برای ساعت 1:30 نیمه شب به استراحت پرداختیم .

روز پنجم همنوردان از ساعت 1:00 بامداد بیدار بودن و بعد از آماده شدن ساعت 1:30 سوار پیس کوب شدیم قرار بود یک تیم فرانسوی هم به ما ملحق شوند تا با هم صعود کنیم، متاسفانه بعد از سوار شدن آنها و طی مسافت کوتاهی توسط پیست کوب به یکباره گاید آن گروه بخاطر شرایط جوی و باد شدید از صعود منصرف شد و تیمش را پیاده کرد ، باید اعتراف کنم پیاده شدن تیم فرانسوی از پیست کوب نگرانم کرد در این موقع نگاهی به khezer گاید تیممان انداختم چهره مسممش به من قوت قلب میداد حالا فقط ما شش نفر و گایدمان بودیم که تنها در مسیر صعود بودیم در سال های گذشته هنگام صعود هایم مسیر پر از گروه های کوهنورد و تردد پیست کوب ها بود ولی در این شب تنها و تنها ماشین پیست کوب ما بود که در مسیر حرکت میکرد و هیچ کوهنوردی هم در مسیر نبود ، بخاطر باد و بوران و مه شدید ماشین ما را 200 متر پایینتریعنی ارتاف 4500 متری  پیاده کرد .

بلافاصله تیم را آمده صعود کردم و پشت سر گایدمان حرکت کردیم ، بخاطر باد و بوران از همان ابتدا مجبور به استفاده از عینک طوفان بودیم که البته آن هم در همان ابتدا بخار کرد و دیدمان به حداقل رسید ، من در انتهای تیم بودم و نگران اینکه مبادا بخاطر عدم دید کافی از مسیر منحرف شویم ، خوشبختانه گاید بسیار حرفه ای داشتیم که به گفته خود 300 بار این مسیر را صعود کرده ، وی از رنجرهای بازنشسته ارتش روسیه بود. بعد از حدود یکساعت پیمایش با دیدم پرچم های کوچک مسیر صعود کمی آرامش پیدا کردم ، موقع طلوع آفتاب ما به گردنه بین دو قله در ارتفاع 5400 متری رسیدیم ، برودت هوا خیلی زیاد بود و در باد 50 کیلومتری بزحمت توانستیم به مدت 10 دقیقه استراحت کنیم و چیزی بخوریم تا ادامه مسیر بدهیم ، در مسیر صعود قله کمی بالاتر از گردنه حدود 4 طول طناب ثابت گذاری شده بود با توجه به باد شدید ، یخزدگی مسیر استفاده از ثابت ها اجتناب ناپذر بود ، با از عبور از ثابت ها بعد از کمی پیمایش به منطقه مسطح زیر قله رسیدیم که امید صعود را در همنوردان چندین برابر میکرد تا رسیدن بر فراز قله حدود 10 دقیقه مانده بود خوب من چون قبلا این مسیر را طی کرده بودم فاصله تا قله را میدانستم و به همنوردان اطلاع دادم چون مه و بوران اجازه دیده شدن قله را نمیدان بالاخره ساعت 8:15 صبح با تحمل و مقاومت زیاد همه همنوردان به قله رسیدم، این موضوع شادی صعود را چندین برابر کرده بود . دوستان ما این صعود را به یاد همنورد مرحومان آقای دکتر علیرضا بروجردی پایه گذاری کرده بودند به همین خاطر خیلی خوشحال بودن که توانستند این صعود را انجام دهند . بعد از گرفتن عکس های یادگاری تیم به سمت پایین حرکت کرد ، ساعت 12:30 همه همنوردان بسلامت به بارل کمپ رسیدند.

نکته : پیشنهاد میکنم تیم ها چه در هوای خوب و چه در هوای بد حتما از یک رهنمای محلی خوب استفاده کنند و بطور انفرادی صعود نکنند.

تهیه گزارش : مجید دلنوا تلفن 09121775507

گردش در جنگل های اطراف روستای چگت

تفربح و چیدن بلوبری در مسیر گردش

گزارش صعود آبشار سنگان و قله چشمه شاهی

طبق فراخوان قبلی همنوردان گروه ساعت 5:30 صبح جمعه 10 دیماه 1395 در میدان فردوسی جمع شدن بعد از خواند نماز صبح در محل تجمع ساعت 06:00 با یک دستگاه میدل باس بسمت جاده کن حرکت کردیم در مسیر حرکت تعدادی از همنوردان را هم سوار کردیم ، تا روستای سنگان پایین اوضاع جاده خوب بود ولی از آنجا تا روستای سنگان بالا مسیر را برف زیادی فراگرفته بود که مجبور شدیم بین راه مسیر را تا امام زاده قاسم پیاده طی کنیم که وقت زیادی از ما گرفت بطوریکه بعد از قدری استراحت در امام زاده ساعت 09:00 ازامام زاده به سمت آبشار حرکت کردیم ، مسیر تا آبشار پر برف و زیبا بود بطوریکه جای برای مخفی شدن خرگوش ها و کبک ها نگذاشته بود بنابراین به راحتی روئیت میشدن. ساعت 11:00 به آبشار رسیدیم . بعد از صرف صبحانه و گرفتن عکس های یادگاری ساعت 12:00 بسمت قله پهن حصار حرکت کردیم ، بعلت تردد کم کوهنوردان در این قسمت مسیرحرکت همنوردان به کندی صورت گرفت . بعد از حدود یکساعت و نیم برفکوبی به دو راهی قله چشمه شاهی و پهن حصار رسیدیم . ساعت حدود 13:30 بود . زمان برای صعود قله پهن حصار نداشتیم . تصمیم بر این شد که قله چشمه شاهی را صعود کنیم .حدود ساعت 14:20 به قله چشمه شاهی رسیدیم بعد از گرفتن عکس های یادگاری گروه بسمت پایین حرکت کرد، قراربر این بود بعد از رسیدن به دو راهی برای صرف ناهار گروه استراحتی داشته باشد ، دو نفر از همنوردان زودتر به محل مورد نظر رسیدند.

برای استراحت کوله پشتی های خود را زمین گذاشتند. ما که با فاصله ای داشتیم به محل میرسیدیم . متوجه فریادهای کمک یکی از این دو همنورد شدیم. بسیار نگران شدیم و بسرعت خود را به همنوردمان که فریاد میزد میرساندیم . من در انتهای گروه بودم . بسیار شکه شدم.!! میسر نرمال بود چه اتفاقی ممکن بود رخ داده باشد.!! بسرعت خود را به بقیه همنوردان رساندم در حین نزدیک شدن میشنیدم که نام یکی از همنوردان را میگفتند که داخل چاه افتاده .! گیج شده بودم چاه !! اینجا!! بالاخره رسیدم و دیدم بله ظاهرا بدست جویندگان گنج حفره ای به عمق حدود 12 متر کنده شده بود و بعلت بارش چند روزه برف دهانه حفره کاملا بسته شده بود ، و این همنورد نگون بخت ما زمانی که خم میشود تا لیوان خود را از کنار کوله پشتی بردارد به داخل حفره سقوط میکند. خوشبختانه فرد سقوط کرده بهوش بود با کمک همنوردان و استفاده از طناب های انفرادی موفق شدیم فرد مسدوم را از چاه خارج کنیم. بعد از کمی مداوا و معاینه سطحی مسدوم شکستگی وجود نداشت و جراحات سطحی را پانسمان کردیم و تنها نگرانی ما درد شدید مسدوم از ناحیه کتف بود . به هر ترتیبی بود مسیر را بسمت پایین ادمه دادیم ، ساعت 19:00 سوار وسیله نقلیه شدیم و به تهران برگشتیم . بعد از معاینه همنورد مسدود توسط پزشک بجوز کشیدگی رباط کتف مشکل خاص دیگری وجود نداشت ، خدا را شکر.

تهیه گزارش : مجید دلنوا

قله چشمه شاهی

مسیر برگشت از قله

محل وقوع حادثه در مسیر برگشت

علاقمندان ساکن تهران برای اطلاع از برنامه های گروه سلام همنورد در تهران می توانند با ارسال نام و نام خانوادگی خود به سامانه پیامکی به شماره ۱۰۰۰۳۳۵۱۶۶۲۷۴۶در لیست اطلاع رسانی گروه اضافه شوند

کلیه حقوق این سایت به گروه سلام همنورد متعلق است| Copyright © 1392 salamhamnavard.com