• photo ۲۰۱۸-۰۳-۲۶ ۲۱-۵۵-۲۳

گزارش صعود به قله آزادکوه 1392

به نام خالق ِسرو قامتانِ خطه‌ي سروستان

ش صعود به قله آزادکوه 1392

کمی آنسوتر، زیبایي ِممكن! و مسحورکننده‌اي از ابرهایی بود كه تجمع و تراکم ِدلنشین‌شان...

بالاخره در اوج و آن بالاي قله‌ي آزادكوه، كه مُنقّش شد به نقش ِ     گام‌هاي   پُر   هجرتِ    ما كه شوق و سوداي فتح ِ تمامي قله‌هاي جهان را دارد، همه‌ي همنوردان در کنار یکدیگر گرد آمديم و پس از چند عکس به یادگاری، سرانجام عازم فرود و بازگشت از قله شدیم.

0077

سفرشیرین و به یاد ماندنی گروه کوهنوردی «سلام همنورد» به مقصد روستای «کلاک بالا» و قله «آزادکوه» با وعده‌ي تجمع همنوردان در نمازخانه‌ي

کارگاه غدیرپژوهی،  در ساعت 13 روز پنجشنبه 12تیرماه سال 92 آغاز شد.

پس از حاضر شدن اعضای گروه، متشکل از هفت خانم و دوازده آقا، و اقامه‌ي نماز ظهر و عصر، همگی سوار بر رخش ِتیزپای گروه!، يك مینی بوس بسیار زیبا و مجهزشده، به سمت روستای نیکنام ده، در نزدیکی روستای کلاک حرکت کردیم.

001

پس از طی حدود 64 کیلومتر و گذر از پیچ و خم‌های جاده و تماشای تابلوهای بی نظیر خلقت كه همچون گوشواره‌هاي گيلاس در سبد آفرينش خداوند جلوه گري مي كردند، چندین دقیقه در گردنه‌ي دیزین به منظور هواخوری و مشاهده‌ي قله‌ي زیبای«کلون بستک» واقع در شمال شرقی گردنه و نیز خوردن برشی از خربزه‌ اي شیرین كه به قول سهراب سپهري: تب ِ تند ِ رسيدن داشت،  توقف کردیم. پس از کمی استراحت دوباره به راه افتادیم.

ادامه‌ي مسیر به بحث و تبادل نظر همنوردان با یکدیگر، مشاهده‌ي مناظر چشم گير و به یاد ماندنی طبیعت، گذر از آشکده‌ي عموحسین، ده گاجره و پل زنگوله و البته چرت‌های شیرین ظهرگاهی طی شد.

003

حدود ساعت 19:40 جهت استراحت شبانگاهی بهروستای نیکنام ده که در ارتفاع 2387 متری قرار دارد وارد شدیم. پس از استقرار و گذاشتن وسایل و کوله پشتی هایمان در حسینیه، به گشت و گذار در روستای زیبای نیکنام ده رفتيم. بعد از سیاحت در آن فضای زیبا و همچنين زیارت کوتاهی از امامزاده و مزار اهل قبور، جهت اقامه‌ي نماز مغرب و عشا به مسجد سیدالشهدا (ع) واقع در  روستا رفتیم.

پس از برگزاری نماز جماعت به امامت همنورد محترم حاج آقاي شریفیان و صحبت بسیار مفید و کاربردی ایشان، به حسینیه كه محل اقامت شبانگاهی‌مان بود بازگشتیم. خالي از لطف نيست كه بنويسم مهمترین قسمت ماجراي روز اول اینجا بود که: بانوان محترم همنورد در داخل حسينيه، به استراحت و رفع خستگی ناشی از طی مسیر پرداختند، و آقایان گرامی نيز  به آماده کردن جوجه کباب ذغالی ومخلفات آن و چای برای بعد از شام مشغول شدند.

0024

اعت 8 صبح  بود كه مجدداً به حرکت در مسیر پر فراز و نشیب کوهستان پرداختیم.مسیری که مناظر زیبا و جذابش، آب جاری و زلال رودخانه‌اش و آواز ِ شفافِ پرندگان اش انسان را به شدت مجذوب و مسرور می‌کرد.

پس از طی مسافتی در اين راهروي بهشتي، همنوردان برای استراحتی کوتاه و برداشتن آب، ساعت 9:30 صبح  در کنار چشمه ای کوچک و زیبا توقف کردیم.

در ادامه،  مسیر را تا محلی از دامنه که «زین اسبی» نام دارد، پيموديم. ساعت 10:15 صبح بود که طبق قرار، کوله پشتی ها را به یکی از همنوردان که مسئول حفاظت از آنها بود، تحویل داده و سبکبار به سمت قله حرکت کردیم. از این نقطه تا زمانی که به قله رسیدیم، حدود دو ساعت و نیم طول کشید؛ که به دلیل شیب تند قله و ارتفاع زیاد آن و تفاوت توانمندی‌ها، همنوردان به چند دسته تقسیم شدند. گروه اول تقریباً یک ساعت زودتر از گروه آخر به قله رسیدند. البته لازم به ذکر است که در این کوهنوردی حرفه ای و سنگینی که داشتیم و کمتر کسی موفق به انجام آن می شود، این تفاوت کم و ناچیز زمانی بین گروه ها براي رسيدن به قله، یک رکورد جدید کوهنوردی به حساب می آید.

ساعت 12:55 فتح قله آزاد كوه توسط تمام افراد گروه صورت گرفت و پس از استراحتیکوتاه، به مشاهده‌‌ي تمام و لذت بردن از کوهها و قله‌های اطراف آن پرداختيم. كوهها و قله هايي که بر سطح آنها از دامنه تا ارتفاع، پوشش‌های بسیار زیبایی از سبزه و علف و لا به لای آنها شیارهای باریک و نازنينياز برف دیده می‌شد كه چشم را خیره و دل را آگاه می کرد.

0026

0064

در ساعت 14:30 به محل «زین اسبی» رسیدیم و پس از توقف کوتاهی که با برداشتن کوله پشتی ها همراه بود، به حرکت خود ادامه دادیم.

ساعت 16 در کنار چشمه توقف کردیم و پس از اقامه‌ي نماز جماعت ظهر و عصر و خواندن دعای شریف‌ ِ عهد و صرف ناهار در ساعت 16:55 ، به صورت یک نفس و تخته گاز، که البته برای ماحرفه ای هاي كوهنوردي فقط یک دست گرمی بود ( نكته‌ي بامزه!: اين چون یک حقیقت ِشیرین است، پس مطمئناً تعریف از خود محسوب نمی شود!!) ، جهت فتح قله‌ي دماوند! در فردای آن روز - که باور بفرمایید همه‌ي دوستان بر این امر راضی بوده و اصرار می ورزیدند!!! - به سمت پایین حرکت کرده و در نهايت، ساعت 18:40 به روستای کلاک بالا رسیدیم.

0078

پس از استراحتی کوتاه که البته هیچکس تمایلی به آن نداشت و فقط به اصرار سرپرست محترم گروه صورت گرفت تا دلشان نشکند!!!، سوار بر رخش زیبا و تیزپای گروه که همان ابتداي گزارش وصف آن آمده است، در ساعت 19:21 عازم روستای نسن شديم. تا اينكه...!

دوستان همنورد پس از اینکه متوجه شدند به دلیل مسدود بودن جاده، مجبور بهتوقف تا زمانی نامعلوم در روستای نسن هستیم و در نتيجه تا ساعاتي بعد، از منزل و استراحت و حمام گرم و البته یک خواب شیرین ( بدون آن ابرهاي سپيد كوهي كه شرح داده شد)هیچ خبری نیست، از فرط يأس و خستگي! و از شدت شادی و شعف! از صندلی های گرم و نرم مینی بوس دل نمی‌کندند. سرانجام پس از کلی خوشحالی و  انرژی! به دلیل نزدیک شدن به اذان مغرب همگی پیاده شده و به سمت مسجد روستا حرکت نمودیم.

بعد از اقامه‌ي نماز جماعت مغرب و عشا و  در حدود ساعت 21:15 ، سفره نشين ِمهماننوازی ِهمیشگی روستاییان كه به قول شاعر: «مثل درخت اند / مدام مي بخشند» شديم و به صرف شام گرم و خوشمزه و چای داغ ( البته ازخدا پنهان نیست كه حاجت دلمان بود!!!) پرداختیم. خلاصه در ساعت 22 و بعد از باز شدن مسير جاده، از روستاي خوش اهالي نسن به سمت تهران حرکت کردیم و اردوی شیرین و دوست داشتنی مان به پایان رسید