• photo ۲۰۱۸-۰۳-۲۶ ۲۱-۵۵-۲۳
پرینت

گزارش صعود به قله سبلان

بسم الله الرحمن الرحیم

سبلان را باید رفت و دید، که شنیدن کی بود مانند دیدن! به هر تقدیر وظیفه ما نوشتن و وصف تجربیاتی است که به دست آمد، شاید که مفید آید.

بهتر است برای شروع این گزارش چند بخشی را از کمی قبل تر بگویم، از صعود کلون بستک که به نوعی آمادگی صعود سبلان به حساب میآمد. وقتی از کوه پایین آمدیم و سوار بر اتوبوس راهی تهران بودیم طی صحبتی که با سرپرست داشتیم به دلایلی برنامه سبلان ملغی به نظر می آمد و فردای آنروز اعلام برنامه از روی سایت برداشته شد! با کمی همفکری و ابراز تمایل دوستان برنامه به حالت تعلیق ارتقا یافت. و با راهکارها و تغییراتی به صورت خودجوش قرار شد برنامه با همکاری خود افراد و سرپرستی آقای دلنوا در روز صعود اجرا گردد تا این فرصت را از دست ندهیم. سپس یک نفر پیگیر خرید بلیط اتوبوس شد و دیگری مکان اقامت را هماهنگ کرد و در طول برنامه شخصی عهده دار امور مالی و دیگران در خرید نیازمندی ها و هر کس به هر نوعی با مشارکت و کمک در اجرای برنامه  احساس مسئولیتش را در گروه به نمایش گذاشت. این ویژگی، این برنامه را با سایر برنامه های سلام همنورد متمایز می کند. لذا دوستان خاطره ای متفاوت را تجربه کردند.

سبلان با اختلاف کمی از علم کوه به عنوان سومین قله مرتفع ایران به حساب می آید که معمولا در تمام فصول سال در قله آن می توانیم شاهد برف باشیم. و اطراف این آتشفشان خاموش، آبگرم های جوشانی میزبان گردشگران است. این کوه در استان اردبیل قرار دارد و برای صعود به آن مسیرهای مختلفی از هر طرف آن می توان پیدا کرد. ما با توجه به شرایط گروه، مسیر شمال شرق از شابیل به پناهگاه شمال شرق را برای صعود انتخاب کردیم که به شهر مشگین شهر نزدیک است.

shabil

روز سه شنبه حدود ساعت 21:30 از ترمینال غرب راهی مشگین شهر شدیم. مسیر طولانی و صندلی آخر و اتوبوس اسکانیا با حرکات خود سفر دریایی را برای ما تداعی میکرد که در شب اجازه خواب مناسب به ما نداد. ولی ظاهرا انتخاب دیگری نبوده. حدود ساعت 8 صبح چهارشنبه به ترمینال مشگین شهر رسیدیم و همآنجا بلیط برگشت را وی آی پی گرفتیم که آسوده باشیم.

روز چهارشنبه را پس از استقرار در محل اقامت فورا برنامه ریزی کردیم جهت تهیه و صرف صبحانه و استراحت یک ساعته و رفتن به آبگرم . نزدیک ظهر بود به دنبال ماشین برای ایاب و ذهاب با یک راننده ون آشنا شدیم که تا روز آخر همراه ما و راهنمای ما شد. به سمت آبگرم قیونرجه به بیرون از شهر مسافتی را طی کردیم. آبگرم قیونرجه بعد از ظهرمان را کاملا به خود اختصاص داد. جای دوستان خالی در مشگین شهر هم که از وصف کبابش را شنیده بودیم دلی از عزا در آوردیم تا دیگر فریب تعریف هایش را نخوریم !

با توجه به برنامه صعود یک روزه در پنجشنبه، مجددا شورای هماهنگی تشکیل شد و برنامه ریزی برای تدارکات و هماهنگی های لازم و تقسیم وظایف انجام گرفت. در این فاصله دو نفر دیگر نیز به جمعمان اضافه شدند. پس از صرف شام سبک و بستن کوله پشتی ها و پایان شوخی ها سر را به بالش نرسانده خوابمان برد.

روز پنجشنبه  روز صعود تاریخی سلام همنورد به قله سبلان بود. گویا کسی زنگ ساعت برای بیداری کوک نکرده بود و عده ای از شوقشان پیش از ساعت 3 بیدار شده بودند! ماشین ساعت 4:15 آمده بود و منتظر یک همنورد دیگر بودیم که خود را به ما رساند و با کوله های مجهز راهی شدیم. می بایست به لاهرود برویم و از آنجا به سمت شابیل که زمانی در حدود 2 ساعت از ما میگیرد ضمن اینکه در این بین سه همنورد دیگر از اردبیل خود را در لاهرود به گروه میرسانند و نماز را در امامزاده ای خوانده و گروه دیگر نماز را در شابیل میخوانند تا دیگران برسند.

نزدیک ساعت 7 کم کم هوا رو به روشنایی میگذارد و لندرورها آماده حرکت به سمت پناهگاه شرقی یا حسینیه هستند. هر نفر ده هزارتومن کرایه و هر لندرور 6 نفر ظرفیت و ما با تعداد 19 نفر شامل 5 خانم و 14 آقا، سوار بر ماشین ها می شویم تا راهی نسبتا پر فراز و ناهموار در دامنه سبلان را در مدت 40 دقیقه به صورت آفرود طی کنیم. در محوطه بیرون پناهگاه صبحانه را به صورت سرپایی با نان فطیر و سرشیر و عسل نوش میکنیم. امکانات مجموعه چندان مناسب نمیرسد و با وجود استقبال فراوان کوهنوردان از سرویس بهداشتی مناسبی بهره مند نیست. مشخص است که عده ای شب قبل را داخل و یا در چادر بسر برده اند تا در ارتفاع نزدیک 3700 متر هم هوایی کنند. هوای این منطقه سردسیر به حساب می آید و حتما باید پیش از رفتن آب و هوا بررسی شود که مبادا ایجاد مشکل کند.

211

در ساعت 8:15 گروه سلام همنورد با شمارش صف، قدم در راه پاکوب به سمت قله میگذارد. بیشتر افراد گروه برای نخستین بار است که میخواهند به قله سبلان پا بگذارند و حتی شاید بتوان گفت برای اولین بار به چنین ارتفاعی نزدیک میشوند. قدم ها را آهسته و پیوسته به دنبال سرقدم برمیداریم و گاه گاه به مناظر زیبای پشت سر و اطراف کوه سبلان نگاهی می اندازیم و زیر لب شکرگذار خداوند بابت نعمات پیدا و پنهانش.

sab4

مسیر پاکوب با شیب معمولی و در بیشتر نقاط به صورت زیگزاگ می باشد و پیمودن آن دشواری خاصی ندارد. تنها باید دقت شود که به مسیرهای نادرست منحرف نشویم که در این منطقه زیاد رخ می دهد و به همین دلیل در نقاطی با نصب علامت پرچم مسیر صحیح مشخص شده. در میانه های راه مکث کوتاهی داشتیم و در جایی برای خوردن کمپوت متوقف شدیم. در اینجا به توصیه سرپرست یکی دو نفر که با کندی حرکت میکردند کوله پشتی خود را در میان صخره ها پنهان کردند و محل در جی پی اس علامت گذاری شد تا در برگشت راحت پیدا شود.

sab5

اندک اندک که ارتفاع زیادتر میشد اثرات خود را نیز در افراد به شکل های مختلف نشان میداد. منطقه  خسته نباشید را رد کردیم و قدم ها آهسته تر و نفس ها تندتر برای قسمت پایانی صعود حرکت را سخت کرده و عده ای را دچار مشکلات ارتفاع زدگی از قبیل سردرد و حالت تهوع و گیجی نموده. دو نفر از ادامه بازماندند و عده ای هم کندتر به هر ترتیب خود را به سنگ محراب رساندند و پس از توقفی کوتاه مابقی راه که شیب چندانی نداشت را دنبال کردند تا از میانه رگه های برف گذشتیم و نزدیک ساعت 14 به دریاچه دهانه کوه آتشفشان سبلان رسیــــــــــدیم.

sab6

لحظه مواجه شدن با این منظره بسیار شعف انگیز است و برای لحظاتی سختی راه و شرایط ارتفاع را از یادمان می برد و محو تماشا در کنار دریاچه به مشاهده آیه ها و نشانه های الهی می نشینیم و دلمان نمی آید در اینجا شکرگزاری او را به تاخیر اندازیم فلذا فریضه نماز ظهر را به جماعت در کنار دریاچه به جا می آوریم. سپس عکس های یادگاری را گرفته و نزدیک ساعت 15 مسیر بازگشت را آغاز میکنیم.

sab7

بازگشت ما برخلاف صعود وضعیتی خاص پیدا کرد به گونه ای که پس از پایین رفتن از سمت سنگ محراب با ارتباط بی سیم سرپرست و عقب دار متوجه شدیم که یک نفر از اعضا گروه غایب است! کمی منتظر ماندیم اما خبری از او نشد و با توجه به سابقه علائم ارتفاع زدگی در وی وضعیت کمی نگران کننده بود. سرپرست تصمیم گرفت گروه را به سمت پایین راهی کند و خود با فرد دیگری به قله بازگشتند برای جستجو. عده ای از اعضا گروه تا منطقه خسته نباشید پایین رفته بودند و هر کسی مسیری را انتخاب کرده بود که باعث گسستگی شده بود.

sab9

بالاخره گروه به هم رسیدند و با هماهنگی عقب دار حرکت را تا محل مخفی کردن کوله ها طی کردیم و در میانه راه از کوهنوردان در مورد گمشده سوال میکردیم. همچنان از طریق بی سیم با سرپرست در ارتباط بودیم. سه نفر از گروه جدا شدیم تا باز به تجسس بپردازیم که به مسیری در سمت چپ به صورت شن اسکی رسیدیم و لازم به تذکر است که دره ای خطرناک در این قسمت وجود دارد که بسیاری را دچار مشکل میکند. باز از طریق موقعیت یابی جی پی اس به مسیر بازگشتیم که در بین راه کیسه ای متعلق به گمشده یافتیم که نشان دهنده پایین آمدن او بود. کم کم سرپرست نیز به ما و ما به گروه رسیدیم. در پایان راه بودیم و بر گروه کمی سخت گذشته بود و عده ای را بی طاقت کرده بود.

به آهستگی پایین می آمدیم که موبایل یکی از دوستان زنگ خورد و خبر رسیدن گمشده به پایین را گرفتیم! خیالمان راحت شد که اتفاق ناگواری نیفتاده و همگی به سلامت در حدود ساعت 20 به پناهگاه رسیدند. در اینجا عده ای از همنوردان جهت صدور گواهی صعود پناهگاه مراجعه کرده و برگه آن را گرفتند و دیگران به دلیل عجله یا عدم تمایل از آن صرفنظر کرده و فورا سوار بر لندرورها تا قبل از تاریکی هوا از منطقه به سمت شابیل دور شدند. نماز را در کنار آبگرم شابیل خواندیم و با گمگشته و دو نفر همراهش دیدار تند و جدی کردیم! متوجه شدیم ایشان جا نمانده بود بلکه به خاطر حال خرابش بدون اطلاع، ما را جا گذاشته و کمی زودتر حرکت کرده!

شب در اقامتگاه مشگین شهر پس از شام زمانی به بررسی دیروز و امروز و فردا گذشت و خوابیدیم.

روز جمعه صبحانه تهیه شد و برنامه از دیدن آبشار گور گور و دره و جنگل و مکان های تاریخی ... به آبگرم تغییر کرد تا این روز آخر را نیز از نعمت آبگرم این منطقه در روستای موئیل بهره مند شویم. آقایان ناهارشان را آماده کرده و با دو تاکسی راهی آبگرم موئیل شدیم که در نزدیکی قیونرجه بود اما با سبک و سیاق قدیمی و محدودتر. از آنجا با مینی بوس محلی بازگشتیم و برای رفتن به ترمینال آماده شدیم.

سحر روز شنبه به ترمینال غرب رسیدیم و پس از خواندن نماز در مسجد ترمینال دوستان با کوله پشتی ها و کوله باری از تجربه از یکدیگر جدا شدند با خاطره ای شیرین به امید دیدار در برنامه های بعدی.

گفته بودم که گزارش کلون بستک داستان شد و باید گفت گزارش سبلان شاهنامه است.

جا دارد در اینجا از آقایان همنورد سعیدان، ، میرزاعلی، رشید که نقش مهمی در اجرای برنامه داشتند تشکر و سپاس به عمل آید. همچنین دیگر دوستان که هر کدام به نحوی گوشه ای از کارها را همراهی کردند تشکری جداگانه می شود و به خاطر نیاوردن نامشان عذخواهی میکنم و نام خود را هم پای این گزارش نمی آوردم تا دور هم باشیم و بی حساب!

عزتتان مزید و توفیقاتتان مستدام

نظرات

0 #12 سنگ صبور در تاریخ: دوشنبه 23 مرداد 1396 ، ساعت 03:05 ب ظ
با سلام و خدا قوت
ما گروهی هستیم که فردا بیست و چهارم مرداد ازاصفهان قصد عزیمت به اردبیل و صعود به سبلان را داریم ممنون میشم در خصوص هزینه ها راهنماییمون کنید
برای اولین بار این برنامه را میریم میزان تقریبی هزینه را برای اعلام به افراد گروه میخواستم بدونم
با تشکر از مطلب مفیدتون

+1 #11 somaye در تاریخ: چهارشنب 29 ارديبهشت 1395 ، ساعت 08:02 ق ظ
سلام دوستان
من خوشحال میشم در شهر لاهرود ببینمتون. sabalangasht.ir

+2 #10 شهرام در تاریخ: شنبه 24 مرداد 1394 ، ساعت 06:05 ب ظ
عالی بود اما اگر برنامه ریزی صبح زودتر انجام میشد و جرکت زودتر بود احتمالا مشکلات کمتری برخورد می کردید شاید شب قبل حسینیه می خوابیدید و صبح ساعت 5 حرکت می کردید بهتر بود

0 #9 ساجد در تاریخ: شنبه 17 مرداد 1394 ، ساعت 12:05 ب ظ
سلام برمردان و زنان غیور و بزرگ سلام همنورد. خسته نباشید همه زندگی تان در اوج . روز پنج شنبه نیمه مرداد 94 برای اولین بار بعد از دو بار صعود ناموفق در سالهای قبل به قله صعود و دریاچه زیبای سبلان را در آغوش گرفتیم وشب پس از بازگشت شب را در شابیل سپری کردیم . واقعا زیبا و دیدنی بود و از موهبات ایزد منان بر ما خاکیان .

0 #8 حسن در تاریخ: دوشنبه 22 تیر 1394 ، ساعت 03:04 ب ظ
ضمن عرض خسته نباشید
بسیار عالی بود و استفاده کردم
بنده هم برای روز عید فطر قصد صعود دارم به همراه دوستان امیدوارم با استفاده از تجربیات شما ما هم برنامه خوب و بی خطری داشته باشیم

+1 #7 مجید در تاریخ: شنبه 25 مرداد 1393 ، ساعت 11:05 ق ظ
سلام علیکم خداقوت وخسته نباشید ودرود بر شما همنوردان عزیز ولا ارزوی توفیق روز افزون . وواقعا دمتان گرم بابت نماز جماعتی که خواندید کنار دریاچه احسن واقعا لذت بردم قبول باش واین شما واقعا تاثیر بسزای در تبلیغ دین دارد.من دو سوال از محضرتون دارم 1.ایا انقدر قله سبلا ن رو دوست دارید اهالی ااذربایجان رو هم دوست دارید؟ (صادقانه ها).2.ایا شما عزیزان عضو جدید احیانا نمیخواهید . ؟ یاعلی التماس دعا
---------------------------------------------------------------
جواب : سلام دوست عزیز 1-چرا ما باید اهلی آذربایجان را دوست نداشته باشیم. 2-اگر ساکن تهران هستید می توانید با ارسال نام و نام خانوادگی خود به سامانه 30009900006600 پیامک برنامه های ما را دریافت و در برنامه ها شرکت نمایید.

+2 #6 همنورد در تاریخ: شنبه 16 شهریور 1392 ، ساعت 02:06 ق ظ
ان شاالله
به امید صعوهای بیشتر
التماس دعا همنورد :roll:

+2 #5 همنورد در تاریخ: جمعه 15 شهریور 1392 ، ساعت 03:06 ق ظ
سلام دوباره همنورد
اتفاقا بنده ( کمالی 8) جزء افرادی بودم که در اردوی قله کلون بستک شرکت کرده بودم ولی با این حال در جریان اردوی سبلان قرار نگرفتم. :D
--------------------------------------------------
جواب:سلام بنده شخصاً با شما تماس گرفتم ولی جوابگو نبودید
در هر صورت جای شما خالی بود انشاالله در برنامه های بعدی.

+4 #4 یاس در تاریخ: پنج شنبه 14 شهریور 1392 ، ساعت 08:06 ب ظ
خوش به حالنون
خیلی افسوس .......

+9 #3 سید در تاریخ: پنج شنبه 14 شهریور 1392 ، ساعت 04:06 ب ظ
اون اواخر متن که گفته شد گزارش این برنامه شاهنامه است مربوط به داستان نبرد رستم و اسفندیار است که در برگشت اتفاق افتاد. همچنین موقع برگشت از شابیل فهمیدیم سهراب را هم کشتیم ولی گویا این حکایات مصداق موارد فیلترینگ قرار گرفته!
به هر حال ما از حاشیه و متن برنامه لذت بردیم.
الخیر فی ما وقع
----------------------------------------------
جواب:علیک سلام ظاهراً اینقدر که حاشیه های برنامه برای شما اهمیت داره نحوه صعود وموفقیت در صعود درکمتر از 6ساعت برای یک گروه آماتور 19نفره هیچ اهمیتی ندارد و نظر یک فرد بیگانه که از کم و کیفیت شرایط این گروه آگاه نیست برای شما حجت است بهر حال نظر شما برای ما محترم است وگروه سلام همنورد برای شما آرزوی موفقیت می نماید.

+4 #2 مجتبي در تاریخ: پنج شنبه 14 شهریور 1392 ، ساعت 03:06 ب ظ
ماشالله همنورد...!!!

+2 #1 همنورد در تاریخ: پنج شنبه 14 شهریور 1392 ، ساعت 02:06 ق ظ
خدا قوت همنورد
خوش به حال دوستانی که توفیق حضور داشتند :sad:
با حذف اعلام این برنامه از سایت به نظر می رسید که برنامه لغو شده. چرا برای این برنامه اطلاع رسانی عمومی نکردید؟ :-|
-----------------------------------------
جواب: سلام در اردوی قله کلون بستک اعلام کرده بودیم کسانی می توانند در اردوی سبلان شرکت کنند که در پیش برنامه کلون بستک شرکت کرده باشند لذا عزیزانی که در آن پیش برنامه شرکت کردنند جداگانه در جریان اردوی سبلان قرار داشتن.

ارسال نظر

لطفا موازین شرعی و عرفی را در گذاشتن نظراتتان رعایت فرمایید.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

علاقمندان ساکن تهران برای اطلاع از برنامه های گروه سلام همنورد در تهران می توانند با ارسال نام و نام خانوادگی خود به سامانه پیامکی به شماره ۱۰۰۰۳۳۵۱۶۶۲۷۴۶در لیست اطلاع رسانی گروه اضافه شوند

کلیه حقوق این سایت به گروه سلام همنورد متعلق است| Copyright © 1392 salamhamnavard.com