• 01 co

بسم الله الرحمن الرحیم

IMG 3185

لینک اطلاعیه ثبت نام صعود قله آراگاتس تعطیلات خرداد 1398

جای همه دوستان خالی! برنامه ارمنستان طبیعتا در میان تمام برنامه های ما بی نظیر بوده. چرا که اولین تجربه برون مرزی گروه سلام همنورد رقم خورد. همچنین با دیگر برنامه های تور ارمنستان نیز به جهت سلامت و حفظ ارزش های دینی متفاوت و شاخص بود. همنوردانی که اکنون همسفر یکدیگر و همراه گروه بودند خاطرات زیادی برای گفتن دارند که بهتر است از زبان خودشان شنیده شود. در این نوشته قصد سفرنامه نویسی نیست کما اینکه حوصله خواندن آن هم شاید نباشد! تصاویر گویای وضعیت است و در اینجا قصد مروری است بر لحظات ثبت شده در آلبوم سفر، که با هم ورق میزنیم و هر کدام را تعریف میکنم.

روز اول – ورود به شهر ایروان

در دومین قدم پس از نماز صبح در خاک ارمنستان برای صبحانه در میانه راه توقف کردیم. در هوایی سرد و جوی گرم دقایق زیادی را منتظر تصویر زیر بودیم که هزار درام ارزش دارد! (در زمان سفر ما هر درام 8.3 تومان بود)

IMG 2960

کوه های آرارات در خاک ترکیه، نزدیک مرز واقع شده. دیدن این نما در نزدیکی شهر ایروان و تعریف با تجربه های گروه که پیش از این صعود داشتند دوستان را وسوسه و به فکر برنامه ریزی برای صعودهای بعدی می انداخت. بعدها در نقاشی و حتی اسکنای های ارمنستان نقش این کوه را به عنوان نمادی شناخته شده بسیار دیدیم.

بازار ورنیساژ چیزی شبیه به بازار روز بود که در آخر هفته  کالاهای عتیقه و هنرهای دستی توسط مردم در محیط باز در غرفه های مجزا به فروش میرسید. در اینجا میتوان بوی فرهنگ و تاریخ و هنر این ملت را استشمام کرد. به نظر من تفاوت آن با موزه این است که دیدن مردم بومی درکنار این اقلام و تعلقات واقعیت را بهتر متصور میکند.

IMG 2979

IMG 2974

IMG 2977

میدان اصلی شهر با نام هاراپاراک که جمهوری هم گفته میشود معروفترین مکان در مرکز شهر ایروان می باشد که در اطراف آن ساختمان های تاریخی قرار گرفته و همه گردشگرانی که به ایروان می آیند از عکس یادگاری در این مکان نمی گذرند. در عکس زیر دوربین های در نوبت عکس را میتوانید ببینید!

IMG 2994

IMG 2997

دیدن کلیساهای متعدد در ارمنستان یکی از جاذبه های گردشگری به حساب می آید کلیسای بزرگ گریگور در شهر ایروان اولین کلیسایی بود که به آن وارد شدیم. عبادتگاهی آرام ساخته پیروان دین مسیح که ما نیز در آنجا بر باور خویش مقدسات خود را یاد کردیم!

IMG 3017

دیدن مسجد قدیمی در وسط شهر ارامنه جالب توجه است. گویی بخشی از ایران در اینجا به نام مسجد کبود در سال ها پیش به یادگار مانده و همچنان مورد استفاده معدود مسلمانان این دیار است. فرصت نماز جماعت در این مکان را از دست ندادیم و با نمازگزاران به گفت شنود نشستیم.

IMG 3032

IMG 3035

در هنگام شب فواره های میدان هراپاراک حال و هوای دیگری دارد و هماهنگ با موزیک و نورپردازی خاص فضای دیدنی را به نمایش گذاشته بود. در شب میلاد حضرت معصومه (س) در حین عبور جهت انبساط خاطر لحظاتی را به تماشا نشستیم تا خستگی روز اول را به در کنیم.

IMG 3042

روز دوم – گشت بیرون شهر

برای دیدن طبیعت دریاچه سوان به بیرون از شهر ایروان رفتیم. در آنجا بر فراز تپه ای کلیسایی دیده می شد که بیشتر وقتمان را در آنجا سپری کردیم. با توجه به نمای باز منطقه برای تماشا و همچنین با توجه به اینکه در روز یکشنبه بودیم و مراسم مذهبی در کلیسا در حال برگزاری بود، همسفران علاقه مند به شناخت ادیان فرصت مناسبی داشتند برای مواجه از نزدیک با نحوه اجرای مراسم عبادی ارامنه...

IMG 3063

در بازگشت به طبیعت دره گل ها سر زدیم تا تجربه تله سی این مکان را نیز داشته باشیم جایی که در فصل زمستان اسکی بازان مشتری آن هستند.

در دره گل ها هم باز کلیساهای قدیمی به چشم میخورد و توقف کوتاهی همراه داشتیم با توضیحات راهنما که بیشترش را فراموش کردم!

IMG 3089

در بلندترین نقطه شهر ایروان مجسمه مادر به چشم میخورد که به صورت نمادین در پارک پیروزی  به جای مجسمه استالین نصب شده. فرصت برای دیدن سایر نقاط پارک نبود و به عکس گرفتن با این نماد ملی اکتفا کردیم.

IMG 3136

روز سوم - صعود

روز صعود به کوه آرگاتس با تعویق یک روزه فرا رسید و پس از نماز صبح در محل اقامت سوار بر ماشین راهی شدیم. صبحانه را در نزدیک دریاچه کوچکی در ابتدای مسیر مشغول خوردن شدیم که یک سگ محلی گویی برای خوشآمد به میان جمع ما آمد.

IMG 3182

ابتدای راه هموار بود و همنوردان در هوایی مطلوب با نشاط در کنار یکدیگر مسیر را می پیمودند.

IMG 4746

بالاخره به قله نزدیک شدیم و از دور علامت های بر روی آن قابل تشخیص بود و نکته جالب اینکه اکثرا نشانه های مذهبی است. و مقایسه آن با کوه های کشورمان جای تامل دارد.

گرفتن عکس یادگاری برفراز این قله لذت دیگری داشت، وقتی که عزتمان را با نمادهای دینی، ملی، اخلاقی در این تصویر به نمایش گذاشتیم و نشان دادیم که حفظ این ارزش ها در هر جای دنیا برایمان افتخار است.

IMG 3185

IMG 3196

IMG 3189

حاج آقا شریفیان از روحانیون مجرب در کوهنوردی که افتخاراتی را پیش از این داشتند. افتخار دادند و با حضورشان در این برنامه مایه دلگرمی و روحیه افزایی جمع همنوردان شدند.

IMG 3548

در آراگاتس با توریست هایی عمدتا از کشورهای اروپایی مواجه می شدیم که بعضا مسیر را  سوال میکردند و صحبت از ایران به میان می آمد و عکس یادگاری میگرفتند. این ارتباطات، دوستی بین ملت ها را بیش از پیش محسوس میکرد.

IMG 3571

IMG 4768

IMG 3212

پس از بازگشت گروه مصاحبه ای توسط نمایندگی صدا و سیما با سرپرست و چند نفر از همنوردان انجام گرفت که فعلا از زمان پخش گزارش آن بی اطلاعیم!

IMG 3594

دلمان نیامد از آخرین شب حضورمان در ایروان با وجود خستگی کوه بگذریم لذا گشتی پیاده در خیابان های شهر زدیم. از کنار ساختمان باشکوه اپرا گذر کردیم و به کاسکاد یا هزار پله رسیدیم. نمایش مجسمه ها و نمادها در هر کجای ایروان موج میزند که در محوطه و طبقات کاسکاد نیز می توان آن ها را دید و هر کدام توضیحی دارد که قصد ما در اینجا تنها نمایش موقعیت های حضور گروه بود.

IMG 3158

IMG 3165

این برنامه نشان داد که می توان با حفظ اصول و ارزش ها به گردش و تفریح سالم پرداخت. کما اینکه به اعتراف برخی از دوستان در مقایسه با سفرهای دیگرشان بیشتر خوش گذشت که شاید علت مهم آن همسفرانی باشد که جو مثبتی را ایجاد کردند و با روحیات مذهبی و ورزشی خود رفتار و آداب سفر را نیکو به اجرا گذاشتند.

IMG 3309

خداوند را شاکریم به جهت توفیق این تجربه و داشتن کشوری پر نعمت و ملتی سرفراز

شهریور 92

سید

نظرات

+2 #11 محمد سپهر در تاریخ: چهارشنب 14 اسفند 1392 ، ساعت 10:12 ب ظ
بادرود وسلام خدمت همنوردان عزیزم .(گروه کوهنوردی سلام همنورد)
گزارش قشنگتون رو خوندم واز عکس های زیباتون لذت بردم.
ایکاش سری هم به قله 4150 متری سن بران وقله زیبای 3780 متری کول جنو در شهرستان ازنا سری بزنید واز طبیعت زیبای سلسله جبال اشتران کوه در قلب زاگرس دیدن بفرمایید.
محمد سپهر دبیر هییت کوهنوردی ازنا.

+6 #10 محمد در تاریخ: دوشنبه 01 مهر 1392 ، ساعت 03:07 ب ظ
با سلام
خیلی از افرادی که دغدغه های مذهبی دارن نیز دوست دارن به جهانگردی بپردازند ولی جو نامناسب تورهای موجود, این فرصت را ایجاد نمی کند.
این تور ان شاالله مقدمه باشد برای ایجاد تورهای سیاحتی فیلتر شده و یکدست که بتوان در سایه آن به جهانگردی پرداخت.
من و سایر دوستان علاقمند مذهبی مشتاقانه منتظر تورهای سبک و نیمه سنگین برون مرزی و داخلی شما برای همراهیتان هستیم. :-)
تورهای سنگین بعضا بخاطر آمادگی جسمانی لازم مجال حضور را از برخی از افراد مذهبی برای همراهیان می گیرد.
:cry:

+6 #9 بلفکه در تاریخ: پنج شنبه 28 شهریور 1392 ، ساعت 05:06 ب ظ
سلام
میبینم که رفتی فرنگ دو-شمن دیرینه!

+13 #8 سـید در تاریخ: پنج شنبه 28 شهریور 1392 ، ساعت 12:06 ق ظ
برنامه صعود آراگاتس امروز در رسانه ملی بازتاب داده شد.
ظاهرا گزارش در بخش خبری پخش شده
----
روز چهارشنبه 27 شهریور در اخبار ورزشی ساعت 18:45 خبرش اعلام شد.
در لینک زیر فیلمش قابل مشاهده هست که دقیقه آخر گفته میشه.

+10 #7 سمیه صفری در تاریخ: یکشنبه 24 شهریور 1392 ، ساعت 11:06 ب ظ
سلام به همه دوستان و همنوردان. ممنون از این گزارش کامل. دست گزارشگر و عکاس درد نکنه. فقط یه نکته کوچیکی تو عکس هفتم و هشتم دیده میشه :
بعد از دوربین های منتظر و تو صف ایستاده، ظاهرا یه بنده خدایی که اسمشونو نمیارم تصمیم دارن کلا عکسا رو جمع کنن انگار میخواستن آشو با جاش ببرن :-) حالا بماند که گاهی اوقات لیدر محترم گروه نیز اقدام به اخذ اجباری دوربین ها میکردند.....
این مزاح جهت انبساط خاطر و مرور خاطرات دوستان بود و بس.
دست همه دست اندرکاران سفر و سایت درد نکنه، تا باشه از این سفرهای فرهنگی،ورزشی،مذ هبی ..... :-) دوستان لطف کنند بنده رو هم حلال کنند.

+10 #6 s.l.h در تاریخ: یکشنبه 24 شهریور 1392 ، ساعت 09:06 ب ظ
نسان هم ميتواند دايره باشد و هم خط راست. و انتخاب با خودشه:
این که تا ابد دور خودش بچرخه يا تا بي نهايت ادامه بده...
............
و بعد از رفتن به این سفر......
چقدر احساس غرور می کنم از داشتن کشوری این چنین که راه را هموار ساخته تا سیر کنیم به سمت بی نهایت ......
و در آخر هم از همه ی کسانی که توی این سفر ما رو همراهی کردند متشکرم
یه جمله ی معروف هست که می گه:"همیشه دوتا چیز و به یاد بیار:1- دوستای گذشته رو ٢-خاطرات خوبت رو.

+7 #5 Neda Rajabi در تاریخ: یکشنبه 24 شهریور 1392 ، ساعت 08:06 ب ظ
خوش به حالتووووووووووو وووووووووووون
- - - - - - - -
- - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
اینا همه حرفهای تو دلمه البته (با سانسور)
منم می خوام بیام نامردا منم ببرید
آقا حله
جمعه اگه نیومدم
میام میام میام جمعه ایشالا هر طور شده خودمو می رسونم میام کووووووووه
ماااااااااااماااااااانننننننننننن!!!!!!!!!!!!!!!!!!
دارم یعنی منفجر می شم از فرط هیجان .
دوستان ببخشید نمی تونم خودمو کنترل کنم
آقا جمعه میام حالا میبینید
فعلا تا نترکیدن خداحافظ
بوووووممممب

+15 #4 طلائی در تاریخ: یکشنبه 24 شهریور 1392 ، ساعت 03:06 ب ظ
با سلام به تمام دوستهای خوبم.سفر بسیار جالب،خاطره انگیز،و پرهیجانی بود.به قول اقای دلنوا،یک سفر فرهنگی،ورزشی،مذ هبی. دوستان همگی با هم همکاری خوبی داشتند.اقای دلنوا واقعا زحمت کشیدند .تشکر ویژه از ایشان دارم.ممنون از اقای شریفیان به خاطر اهمیت به نماز جماعت وتشکر از اقای امامی برای گزارش جذابشون وتشکر از همراهی تمام دوستانم در این سفر بیادماندنی. به امید سفرهای پربارتر ودیدن مجدد دوستان. به امید ظهور دولت یار

+14 #3 سید در تاریخ: شنبه 23 شهریور 1392 ، ساعت 06:06 ب ظ
این برنامه به جهت حضور آقای شریفیان بازتاب داشته که میتونید در لینک زیر مشاهده کنید

+12 #2 s.l.h در تاریخ: شنبه 23 شهریور 1392 ، ساعت 04:06 ب ظ
سلام همنورد
امیدوارم حال همه ی بچه هایی که توی این سفر با هم بودیم خوب خوب خوب خوب خوب باشه
خیلی خوش گذشت
گزارشتون خیلی خوب بود ماشاااااااااااا اااااااء الله
......
فقط کاشکی گزارشتون طولانی تر بود.
و واقعا : خداوند را شاکریم به جهت توفیق این تجربه و داشتن کشوری پر نعمت و ملتی سرفراز
thank you God for all the good things that you have given us
اللهم عجل لولیک الفرج

+16 #1 شریفیان در تاریخ: شنبه 23 شهریور 1392 ، ساعت 03:06 ب ظ
سلام و خدا قوت بر تمامی همنوردان عزیز،
کمال تشکر از جناب آقای دلنوا به خاطر تمام زحمات، جهت اجرای این برنامه به یادماندنی.
و همچنین تشکر بابت گزارش زیبای آقا سید.
آرزومند سلامتی تمامی دوستان سلام همنورد و دیدار مجدد.

ارسال نظر

لطفا موازین شرعی و عرفی را در گذاشتن نظراتتان رعایت فرمایید.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

علاقمندان ساکن تهران برای اطلاع از برنامه های گروه سلام همنورد در تهران می توانند با ارسال نام و نام خانوادگی خود به سامانه پیامکی به شماره ۱۰۰۰۳۳۵۱۶۶۲۷۴۶در لیست اطلاع رسانی گروه اضافه شوند

کلیه حقوق این سایت به گروه سلام همنورد متعلق است| Copyright © 1392 salamhamnavard.com