مطالب این سایت آرشیو شد.

مطالب جدید را از سایت جدید سلام هنورد پیگیری کنید.

جهت انتقال به سایت جدید اینجا را کلیک کنید.

پرینت

گزارش صعود به قله پهنه حصار

Posted in گزارشات

بسم الله الرحمن الرحیم

گروه سلام همنورد در آخرین هفته تابستان برنامه صعود قله پهنه حصار را در سطح نیمه سنگین با موفقیت اجرا کرد. افراد شرکت کننده در مجموع آقایان و خانم ها حدود بیست نفر حاضر بودند. قرار صبح جمعه 29 شهریور 92 در میدان انقلاب بود و گروه حدود ساعت 6 سوار بر مینی بوس به سمت جاده کن – سولقان و روستای سنگان حرکت کرد.

View Larger Map

موقعیت منطقه در سمت شمال غرب تهران جایی که جاده امامزاده داوود و بزرگراه در حال احداث تهران شمال از آن میگذرد واقع شده. مسافتی در حدود 10 کیلومتر از پارک کوهسار به سمت امامزاده داوود را طی میکنیم و پس از گذر از سولقان در سمت چپ جاده مسیر فرعی را به مسافت 7 کیلومتر به سمت روستای سنگان و بخش سنگان بالا ادامه می دهیم تا اینکه مسیر آسفالته در کنار امامزاده قاسم سنگان به پایان میرسد. محوطه امامزاده سر سبز و در کنار رودخانه دره واقع است که چند مغازه هم اطراف آن دیده می شود.

بیننده عزیز این سایت بزودی با سایت salamhamnavard.com ادغام می گردد برای دیدن مطالب جدید باشگاه روی این متن کلیک نماید

IMG 3216

حدود ساعت 7:45 گروه در یک ستون آماده حرکت می شود تا ادامه جاده را که به صورت خاکی در سمت راست دره کشیده شده، از ارتفاع حدود 2000 متر طی کنیم. پس از حدود 1.5 کیلومتر به دو راهی میرسیم. به سمت چپ از جاده خارج میشویم تا از خط القعر دره عبور کنیم. از میان درختان باغات، مسیر شیب داری را بالا می رویم و خورشید نیز هم قدم با ما از سمت دیگر بالا میآمد.

IMG 3231

روز خوبی بود نمیدانم به جهت آب و هوا یا طبیعت زیبا یا دیدار همنوردان پس از سه هفته فاصله بعد از برنامه سبلان و یا ملاقات همنوردان برون مرزی در برنامه دو هفته پیش ارمنستان و یا دیدن روی خوش آقای دلنوا ... !

IMG 3248

پس از نزدیک 2 کیلومتر مسیر پاکوب کم کم از دور آثاری از آب روی دیواره آبشار سنگان در انتهای دره نمایان میشد. حدود ساعت 9:45 بود که گروه به آبشار در ارتفاع کمی بیش از 2500 متر رسید و برای صرف صبحانه توقف کردیم.

IMG 3254

عده ای دیگر از کوهنوردان و طبیعت گردان مشتاق نیز در اطراف نشسته و از طبیعت آبشار هر چند کم آب سنگان بهره می بردند. برای بعضی اینجا مقصد راه است و مناسب برای برنامه یک روزه گلگشت می باشد که پیش از این نیز توسط گروه سلام همنورد چنین برنامه ای اجرا شده بود.

IMG 3279

کمی از بار و کوله خود را سبک کردیم و به چند نفری از گروه سپردیم که در اینجا قصد ماندن داشتند. در مسیر سمت راست آبشار لوله آبی هست که گروه پس برداشتن آب با تعداد 17 نفر در ساعت 10:45 حرکت خود را آغاز کرد. کمی جلوتر در سمت چپ چند متری دست به سنگ بالا رفتیم و حرکت بر روی یال با شیب نسبتا تندی را به صورت زیگزاگ به سمت بالا  آغاز کردیم. باد ملایمی در حال وزیدن بود و آسمانی صاف با تکه های کوچک ابر هوای مطلوب را ایجاد کرده بود. بالاخره به گردنه رسیدیم در سمت راست آثاری از چشمه دیده میشد و ما در ارتفاع نزدیک 3000 متر در نیمه راه پس از آبشار بودیم.

راه را با چرخش بر روی یال سمت چپ مستقیم به سمت قله ادامه دادیم. کمی جلوتر در نقطه ای تقریبا مشرف بر جناح شمالی و اطراف کوه بودیم و آبادی ها و کوه های اطراف آن قابل مشاهده که در مکثی کوتاه توسط آقای هادی یکی از همنوردان با سابقه گروه معرفی شد. از جمله روستای خور در پایین دره شمالی کوه و کمی عقب تر روستای آرنگه نزدیک جاده چالوس همچنین در جناح شرقی قله شاه نشین و عقب تر کلون بستک و آزاد کوه و ... دیده میشدند که خاطره حضور سلام همنورد را با خود دارند.

IMG 3304

در مقابلمان چند بلندی بود که هر کدام را قله فرض میکردیم و با دور زدن آن بلندترش را در مقابل میدیدیم! بالاخره حدود ساعت 14 به بلندای پهنه وسیع این ارتفاعات رسیدیم اما باز جایی کمی بلندتر در حدود ارتفاع 3400 متر در آن نزدیکی عده ای از همنوردان را به آنجا کشاند تا شکی در فتح قله پهنه حصار باقی نگذارد!

pahne-hesar

پای در قله و بلندی داشتن لذتی است که هر هفته ما را به کوهستان میکشد تا تجربه این احساس برایمان عادت زندگی شود. به امید سرافرازی و موفقیت در پستی و بلندی مسیرهای مادی و معنوی پیشرو.

پس از گرفتن عکس های یادگاری در ساعت 14:30 مسیر بازگشت را از همان مسیری که آمدیم آغاز کردیم. راهی در حدود 4 کیلومتر را از آبشار  تا قله پیموده بودیم و اکنون با احتیاط پایین میرفتیم. حدود ساعت 16:30 به گردنه و نزدیک چشمه رسیدیم و با توجه به اینکه در مسیر تا قله آبی نداشتیم آنجا برای برداشتن آب و وضو توقف کردیم. پس از خواندن نماز اندک اندک افراد به سمت آبشار راه افتادند. پس از گذر از شیب فرسایشی و قسمت سنگلاخی در حدود ساعت 17:30 به آبشار رسیدیدم.

احساس گرسنگی جایی برای خستگی نگذاشته بود! از هر کوله غدایی به میان آمد و در مقابل آبشار تجدید قوایی کردیم برای قسمت پایانی راه که معمولا دیر به انتها میرسد!

IMG 3369

عصر هنگام ساعت 18:30 پس از آخرین عکس یادگاری در کنار آبشار راه افتادیم با فریادهای گاه و بی گاه ماشااالله فلانی و صلوات و دعای فرج که نشان از نشاط همنوردان بود.

IMG 3371

کم کم که به پایین میرفتیم این بار خورشید جلو تر از سرقدم پایین میرفت و تاریکی فرا رسید. ابتدای جاده خاکی رسیده بودیم و در حال روشن کردن هد لامپ ها بودیم که وانت پیکانی به مدد آمد و خانم های گروه را سوار کرده و به سمت امامزاده برد. مابقی گروه هم پیاده و دقایقی بعد در ساعت 19:45 خود را به محل امامزاده رساندند تا پس از توقف کوتاهی سریعا سوار بر مینی بوس راهی تهران شوند.

در پایان چنین کوهپیمایی طولانی احساسات خاصی به سراغ آدم میآد. از احساس شکرگذاری یا سبکی و نشاط و بال در آوردن یا خستگی و شادی همزمان یا ناله و توبه از کوه به صورت بی دوام! اگه دوست داشتید در بخش نظرات این مطلب احساس خودتون را بیان کنید. حتما در ادامه این متن خواندنی می شود.