• 01 co

سرپرست: آقای دلنوا

مربی و راهنما: آقای عرب

معرفی:

غار گل زرد در نزدیکی پلور با دسترسی از جاده هراز قرار دارد که از طریق فرعی خاکی نزدیک پلیس راه به سمت شمال کوه گل زرد می رود. برای رسیدن به غار از محل پارک ماشین نزدیک سه ربع پیاده روی به داخل دره ی محل غار می رسیم. عمق افقی غار بنا بر منابع اینترنتی حدود 600 متر گفته شده. داخل غار در مسیرهایی آب در جریان است و حوضچه هایی نیز با آب راکد ایجاد شده. ظاهرا در فصل های غیر تابستان به دلیل بالا بودن آب امکان وارد شدن به غار نمی باشد. گویا این غار از غارهای فعال آهکی است که سازندهای زیبایی از خلقت خداوند در آن میتوان مشاهده کرد.

golezard-map

گزارش:

اطلاعیه این برنامه چند نوبت قبل و بعد از برنامه آرارات اعلام شد و به دلایلی به تعویق افتاده بود لذا شور بیشتری در میان همنوردان برای برگزاری و اجرای آن ایجاد شده بود. صبح ساعت 6:30 از قرار میدان فردوسی، سوار بر مینی بوس به سمت جاده هراز راهی شدیم. در میان راه توقفی کوتاه در امامزاده هاشم (ع) داشتیم و نزدیک ساعت 9 بود که در انتهای مسیر در کنار جاده خاکی نیم ساعتی برای خوردن صبحانه توقف داشتیم.

پس از برداشتن تجهیزات و پوشیدن لباس مناسب به سمت پاکوب با شیب ملایم حرکت کردیم. در میانه راه کلبه و درخت و طویله ای را رد میکنیم که کمی پس از آن دره را به سمت چپ میبایست ادامه دهیم. کمی بالاتر اگر آشنا به دهانه غار نباشید پیدا کردنش مشکل است. زیرا تصور از دهانه غار با آنچه که ما به شکل سوراخ در گودالی خاکی می دیدیم متفاوت است. جالب آنکه ابتدا بعضی فکر میکردند که آقای عرب با نشان دادن این دریچه به عنوان غار قصد شوخی و هول انداختن در دل دوستان را دارد. ولی با دیدن بیرون آمدن سری از داخل دهانه متوجه شدیم که ماجراجویی جالبی را در پیش داریم!

روز شلوغی بود. گروهی در حال خروج از غار بودند و گروهی دیگر همزمان با ما قصد ورود داشت و همینطور یک گروه در داخل غار مشغول آموزش دیدن بودند. پس از نیم ساعت معطلی بالاخره همه گروه ساعت 11:15 در غار شدند. در رابطه با نحوه ورود این نکته را یادآور میشوم که با توجه به تنگی و شیب دهانه، حالت سینه خیز مناسب نیست و همنوردان خوابیده رو به آسمان عده ای از سر و عده ای از پا وارد شدند که در این بین روش ورود از سر بهتر امکان حرکت میدهد. دور کمر نیز اهمیت دارد که با توجه به ورزشکار بودن همنوردان مشکلی نبود ولی در گروه دیگر به دلیل گیر کردن شکم یک نفر از اعضایشان مجبور به استفاده از کلنگ و کندن زمین شدند!

ابتدای مسیر غار به دلیل سقف کوتاه به صورت نشسته یا پا مرغی قابل عبور بود و پس از آن به تنگه هایی رسیدیم که دیدن جریان آب در پایین آن بسیار زیبا و هیجان انگیز بود. مسیر با دست به سنگ شدن های متعدد و احتیاط طی میشد و دیدن استلاگمیت و استلاگتیدهای متعدد و یادگاری های روی دیواره های غار دو حس متناقض را در ما ایجاد میکرد. لذت از خلقتی چند صد ساله و تنفر از تخریب یکباره آن!

به هر سوی در یکی از دهلیزها متوقف شدیم به سبب رد شدن از حوضچه نسبتا بزرگی که در پیش بود. این قسمت نیاز به تراورس کردن با طناب و حمایت از دیواره کناری داشت که در انتها با نردبان فرود می آمدیم. اما به دلیل کندی گروه قبل از ما در عبور هر یک از افراد، مدت زمانی انتظار داشتیم که در مجموع فکر میکنم این قسمت بیشتر از یک ساعت به طول انجامید. بعد از این مرحله با شوق به دنبال انتهای غار بالا میرفتیم و وارد تالارهایی با سقف بلند می شدیم تا اینکه به بالاترین نقطه رسیدیم و پس از بررسی اطراف دهلیز پشتی، مسدود بودن آن اعلام و در نتیجه انتهایی از غار را یافتیم.

اکنون زمان شنیدن سکوت زمین و دیدن تاریکی مطلق بود. دقایقی روشنایی و صدا خاموش شد ...

آرامشی سهمگین وجود را در بر گرفت و خوفی عجیب نزدیک میشد به یاد شب اول تاریکی و تنهایی ...

جای دوستانی که نیامدند خالی. خدا قسمت کنه قبل از تقدیر حق این تجربه نصیب شود.

اینجا مسیر بازگشت داشتیم و پس از ثبت چند عکس گروهی راه افتادیم. باز معطلی صف تراورس کنار حوضچه و اینبار استفاده همنوردان از این فرصت برای گرفتن عکس در دکورهای آتلیه ای که میافتند، همراه با خلاقیت ها و فیگورهای خاص غارنوردی. این نیز بگذشت و مسیر باقیمانده را سریع با و احتیاط تا روزنه نور پیمودیم. باز به صورت خوابیده پشت به زمین و سر به دهانه غار همچون تولدی دوباره از ظلمات به سمت نور خارج شدیم.

ظاهر یکدیگر را غرق در خاک و گل با لبی خندان و چشمانی پرشوق می دیدیم. حدود 6 ساعت در غار بودیم و شرایط اقامه نماز نداشتیم. لذا با عجله کمی پایین تر در کنار آب وضو ساختیم و مشغول نماز شدیم. هوا کم کم سرد میشد وپاکوب باقیمانده را لحظاتی پیش از نیاز مجدد به هدلامپ به پایان بردیم.

الحمدلله رب العالمین برای همه چیز ...

عذرخواهی بابت کیفیت تصاویر داخل غار به دلیل شرایط نور و دوربین که بعضا غبار در آن دیده میشود و عمق و سایه مشخص نیست.

IMG 5417

نظرات

0 #6 محمد حسین فرجو در تاریخ: شنبه 11 دی 1395 ، ساعت 06:10 ب ظ
سلام
بیست سال پیش یعنی سال 1375 در معیت همکاران معاونت فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش تجربه غار نوردی غار گل زرد را داشتم در میانه مسیر غار بچه ها یک لحظه چراغ ها را خاموش کردند صدای ریزش آب به درون غار جایی که به چشم دیده نمیشد و انعکاس صدا در درون غار شرایطی را ایجاد میکرد که کمتر کسی آنرا تجربه کرده بود به دوستان گفتم در این جهان هستی کهکشانی است بنام راه شیری و در این کهکشان مجموعه است بنام منظومه شمسی و در این منظومه کره ای است بنام زمین و در این کره رشته کوههایی است بنام البرز و در این رشته کوه حفره ای است بنام غار گل زرد و در این حفره موجوداتی بنام انسان حضور دارند که خداوند متعال اشرف مخلوقات خود میداند دوستان گفتند واقعا ما در برابر این عظمت چه هستیم این تجربه بیاد ماندنی ترین تجربه کوه نوردی جمع بود و تاثیر بسیاری از جهات مختلف بر آنان داشت
راهنمای گروه دکتر بطحایی و پدر بزرگوار ایشان بودند که پدر ایشان همکار ما در وزارتخانه بود

+2 #5 محسن كلمحمىي در تاریخ: جمعه 18 مهر 1393 ، ساعت 01:07 ق ظ
سلام ىم همه شما كرم من الان كربلا هستم انشاا... كه بيام توي برنامه ها شركت ميكنم جاي تمام هم كروه هاي دماوند وسبلان خاليه خىا روزي همه نماييد . كيبورد اينجا عربي بود كه بعضي از حروف رو نداشت .اقا مجيد دلنوا جات خاليه.

يا علي مدد
----------------------------------------------------------------
سلام کربلایی زیارتت قبول.
قسمت باشه اربعین باهم همسفر باشیم.
التماس دعا

+4 #4 همنورد در تاریخ: شنبه 12 مهر 1393 ، ساعت 11:07 ق ظ
خدا آن حس زیبایی است
که در تاریکی صحرا(البته اینجا منظور غاره)
زمانی که هراس مرگ می دزدد سکوتت را
یکی ارام می گوید کنارت هستم ای تنها
و دل آرام می گیرد...
با سلام و احترام خدمت تمامی همنوردان
به جرات میتونم بگم این برنامه یکی از فوق العاده ترین تجربه های زندگیم بود.از زحمات تک تک همنوردان به خصوص سرپرست و کمک سرپرست و راهنما صمیمانه تشکر می کنم.تشکر ویژه و انتهایی هم از برادر گلم...

+3 #3 قمصری در تاریخ: شنبه 12 مهر 1393 ، ساعت 05:07 ق ظ
باسلام
برنامه بسیار جالب ، جذابی بود و احتمالا از برنامه هایی باشد که برای ما بزودی تکرار نشود. تجربه منحصر بفردی بود.
افرادی دیگری هم در آنجا غیر از گروه سلام همنورد حضور داشتند که یکی از آنها می گفت که این غار سختترین غاری است که افراد آماتور می توانند بازدید کنند.
تجربیات مختلفی در این برنامه بدست آوردیم که یکی از آنها داشتن لباس مناسب مجزا برای غارنوردی بود.
برای بهترشدن برنامه ها پیشنهاد می کنم در بخش وسایل مورد نیاز، بخش لوازم ضروری و لوازم پیشنهادی را جدا کنید تا افراد متوجه گردند که همراه نداشتن چه وسایل در برنامه آنها را با مشکل روبرو خواهد کرد.
به نظر من در برنامه این غار سه چیز ضروری بود: لباس مجزا (بارانی یا لباسهای غیر کتانی) ، هدلامپ و کفش کتانی عاجدار
از وسایل مکمل هم می توان به طناب انفرادی و کلاه اشاره کرد و فقدان سایر وسایل مسئله ساز نبود.
البته سطح برنامه آسان ذکر شده بود که بنظر می رسید جز برنامه های متوسط رو به بالا قلمداد می شد وبه دلیل نیاز به انعطاف پذیری بدن بازدیدکنندگان برای غبور از کانال های غار برای افراد دارای اضافه وزن بالا دشوار بود و سخت قلمداد می شد.

+5 #2 رضا در تاریخ: پنج شنبه 10 مهر 1393 ، ساعت 09:07 ب ظ
سلام
از گزارش نوشته شده مشخصه که برنامه قشنگی بوده و کاملا من دلم اب افتاد برای یه برنامه این جوری :cry:
امیدوارم دوستانی که حضور داشتند بهره کافی رو برده باشن از عظمت خلقت خدا
اقا مجید دوباره کی این برنامه رو میزارید.

+5 #1 سید محمد امامی در تاریخ: پنج شنبه 10 مهر 1393 ، ساعت 03:07 ب ظ
سلام به همنوردهای عزیز و خوش سفر
برنامه خیلی خوب و مفرحی بود
واقعا تجربه ای بود که شاید کمتر تکرار بشه
جا داره از راهنمایی های آقای عرب و زحمات جناب دلنوا تشکر کنم

ارسال نظر

لطفا موازین شرعی و عرفی را در گذاشتن نظراتتان رعایت فرمایید.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

علاقمندان ساکن تهران برای اطلاع از برنامه های گروه سلام همنورد در تهران می توانند با ارسال نام و نام خانوادگی خود به سامانه پیامکی به شماره ۱۰۰۰۳۳۵۱۶۶۲۷۴۶در لیست اطلاع رسانی گروه اضافه شوند

کلیه حقوق این سایت به گروه سلام همنورد متعلق است| Copyright © 1392 salamhamnavard.com