پرینت

صعود قله کوه کازبک ( بام گرجستان ) 2015

Posted in گزارشات

لینک اطلاعیه ثبت نام صعود قله کازبک تابستان 1398

اعضاءگروه کوهنوردی سلام همنورد قله 5047 متری کوه کازبک ( قازبگی ) را در شهریور 1394 فتح نمودند و پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران را بر فراز بام کشور گرجستان به اهتزاز درآوردند.

مشخصات منطقه و کوه:

کازبک ( قازبگی ) نام کوهی است در شمال شرق گرجستان و در نزدیکی مرز روسیه واقع شده و ارتفاع آن ۵۰۴۷ متر است. درجهٔ سختی قلهٔ این کوه با درجهٔ سختی قله‌های رشته‌کوه هیمالیا برابری می‌کند و به نام اورست کوچک مشهور است. نام گرجي اين قله ميكنواري به معني "كوه يخ" می باشد.

"اورست كوچك" نامي است كه به كازبك اطلاق شده است. قله مخروطی و منفرد کازبک (Kazbegi) از رشته‌کوه‌های منطقه قفقاز و در مرز میان کشور گرجستان  و روسیه واقع شده است. رشته‌کوه قفقاز رشته‌کوهی است اوراسیائی میان دریای سیاه و دریای خزر در منطقه قفقاز.  رشته کوه عظیم قفقاز بطول 1200 کیلومتر از سه بخش تشکیل شده است بخش غربی از دریای سیاه تا البروس، بخش مرکزی از البروس تا قله کازبک، و بخش غربی از کازبک تا کشور آذربایجان قله شاه داغی و در نهایت در دریای خزر بپایان می رسد.

مختصات جغرافيايي و نحوه دسترسي به آن:

این قله در موقعیت 42°42′N 44°31′E جغرافیائی قرار دارد ، و بدلیل شمالی بودن از سرما و بادهای شدیدی برخوردار میباشد.

قله کازبک یک کوه آتشفشانی از نوع استارتو ولکانو بوده و بعد از قلل شاخارا  5201 متر و جانگا 5059 متر سومین قله مرتفع کشور گرجستان در شرق رشته کوه قفقاز مرکزی در رشته کوه خوخ که نام گرجی آن میباشد ما بین دریای سیاه و دریای خزر در شمال اوستیا در 25 کیلومتر مرزی کشور روسیه و گرجستان و در 140 کیلومتری شهر تفلیس در شهرستان کوچک کازبکی قرار گرفته است، نام گرجی این قله مکینواری که بمعنی کوه یخ نامیده میشود  در حال حاضر راه دسترسی به این منطقه فقط از طریق شهر تفلیس امکان پذیر می باشد.

مبدا صعود آن شهری موسوم به همین نام است که در شمال‌غربی شهر تفلیس و در فاصله ۱۴۰ کیلومتری از آن می‌باشد.

این قله دو مسیر صعود دارد یکی مسیر جنوب شرقی از روبروی پناهگاه متو سیتیشین با درجه سختی 3 ب توام با یخ و سنگ و در صورت داشتن برف سنگین در مسیر احتمال ریزش بهمن نیز وجود دارد مسیر از شیب های 35 شروع و در خاتمه تا 65 و 70 درجه به قله میرسد، اما مسیر کلاسیک از طرف پناهگاه است که کاملا 180 درجه از جبهه جنوبی تراورس کرده و بعد از گذشتن از مورن ها و شکاف های یخی متعدد از جبهه غربی سوار بر یال شمالی می شویم که نهایت در شیب های آخر زیر قله با 30  الی 35 درجه در قله به پایان می رسد و این قسمت از مسیر گاهی پوشیده از برف و گاهی کاملا یخ بلوری است که در این صورت تا انتهای قله طناب ثابت کار گزاری می کنیم، این مسیر از پناهگاه 8 الی 10 ساعت تا قله بطول می انجامد و 3 الی 4 ساعت نیز تا رسیدن به پناهگاه زمان برگشت خواهد بود.

اطراف قله کازبک پوشیده از یخچال های دائمی که یکی از آنها یخچال معروف گرگتی است که در راه رسیدن به پناهگاه از روی آن عبور میکنیم

آخرین فوران :

750 (پیش از میلاد)

اولین صعود :

قله كازبك در تاريخ 1868 توسط داگلاس فرش فيلد، مور  و تاكر با يك راهنمای سوئيسي براي اولين بار فتح شده است.

کوهنوردان ایرانی نیز برای نخستین بار در سال ۱۳۸۲ آن را فتح کردند.

فصول صعود :

بهترين زمان صعود اواخر تیر ماه تا اواسط شهریور ماه است. البته به دلیل قرار گرفتن این منطقه در میان دو دریاچه مهم جهان (سیاه و خزر ) از باد و کولاک شدید و حتی خرابی هوای پیش بینی نشده برخوردار است.

- تبریک صعود به قله ۵۰۴۷ متری کازبک

- صعود مسئول بخش فرهنگی فدراسیون و تیمی 11 نفره به قله کازبک

- صعود گروه کوهنوردی ج.ا.ایران به قله کازبک گرجستان و دیدار با مجتبی کامران فرد رایزن فرهنگی ج.ا.ایران در گرجستان

گزارش برنامه صعود قله کازبک (گرجستان)

طبق برنامه ریزی که از چند ماه قبل صورت گرفته بود اعضاء گروه سلام همنورد همراه تعدادی از همنوردان از استان های گلستان ، گیلان ، قم ، یزد ، زنجان و خراسان ساعت 14 روز پنجشنبه 12 شهریور 1394 از ترمینال غرب تهران راهی مرز بازرگان شدیم . پس از عبور از مرز و ورود به خاک ترکیه به سمت مرز اردهان ادامه مسیر دادیم . حدود ساعت 13 به مرز گرجستان رسیدیم . بعد از عبور از مرز و ورود به خاک گرجستان متاسفانه مطلع شدیم که اتوبوس ما اجازه ورود به خاک گرجستان را ندارد . بعد از حدود 5 ساعت معطلی با یک اتوبوس دیگر راهی تفلیس شدیم بعد از حدود 4 ساعت به هتل نایس محل اقامت گروه رسیدیم صاحب هتل فرد محترمی بنام حامد بود که به گرمی از گروه استقبال نمود. با اینکه هتلی یک ستاره بود ولی فضایی آرام و صمیمی داشت که ما احساس غربت نمی کردیم. بعد از نیم ساعت جلسه ای برای ادامه برنامه صعود در یکی از اتاق های هتل برگزار شد ، صبح روز شنبه 14 شهریور بعد از صرف صبحانه ساعت 9:30 با یک دستگاه ون به سمت شهر کازبک حرکت کردیم . با استراحتی که همنوردان شب قبل داشتند دیدن مناظر طبیعی و زیبایی مسیر لذت بخش بود ، بعد از حدود یک ساعت طی مسیر به سد زیبایی رسیدیم که اطراف آن را پوشش جنگلی پر کرده بود ( شبیه سد شاه البرز در منطقه شیرگاه ) کلیسای قدیمی در مجاورت دریاچه سد قرار داشت که بسیار زیبا بود توریست ها از آن بازدید می کردند ما نیز توقف نموده و از داخل آن دیدن کردیم . در ادامه مسیر از کنار یک پیست اسکی عبور کردیم که با توجه به فصل پر از چمن بود در نزدیکی شهر کازبک وجود صف چند کیلومتری تریلرها برای عبور از مرز نشان این بود که به مرز روسیه نزدیک شده ایم ، بالاخره حدود ساعت 14 به میدان اصلی شهر کازبک رسیدیم وتوانستیم چهره کوه کازبک را پشت تکه ابرها ببینیم . بسیار با شکوه می نمود؛ با آمدن فردی بنام سوسو و هدایت گروه به سمت منزلش محل اقامت آن شب ما مشخص شد. همنوردان بعد از جابجا شدن برای صرف ناهار به شهر رفتند. بعد از صرف ناهار آموخته های برف و یخ را مرور کردیم و با بازرسی نهایی تجهیزات همنوردان آماده صعود شدیم.

گزارش فنی صعود

ساعت 6 صبح روز یکشنبه 15 شهریور بیدارباش انجام شد پس از صرف صبحانه ساعت 7:30 با دو دستگاه ون دلیکا شاسی بلند به سمت کلیسای گرگتی حرکت کردیم بعد از حدود نیم ساعت به کلیسا رسیدیم و منتظر آمدن اسب ها که قبلاٌ هماهنگ کرده بودیم شدیم با آمدن اسب ها ما ساعت 8:30 به سمت یخچال گرگتی و قرارگاه میتو حرکت کردیم . منطقه بسیار زیبا بود در چندین نقطه از مسیرحرکت علامت های صلیب دیده می شد که اهالی برایشان خیلی قابل احترام بود . بعد از حدود سه ساعت به رودخانه ای رسیدیم که عبور از آن کمی وقت ما را گرفت ، آن دست رود خانه چشمه کم فروغی بود که دوستان کمی آب میل کردند و البته کمی هم استراحت . کنار چشمه وسیله عجیبی دیدیم که کاشف به عمل آمد دستگاه زباله سوزی می باشد ، بعد از 15 دقیقه استراحت به مسیر خود ادامه دادیم تا به ابتدای یخچال گرگتی رسیدیم که بصورت آبشار نمایان بود ( البته صحیح آن است که بگوییم به انتهای یخچال رسیدیم ). این اولین برخورد ما با یخچال بود با احتیاط از عرض یخچال عبور کردیم حدود 100 متر بالاتر آن دست یخچال قرارگاه میتو دیده میشد حدود ساعت 15 به قرارگاه میتو در ارتفاع حدود 3700 متری رسیدیم به اتاق های که قبلا رزور کرده بودیم رفتیم ، دو اتاق شش تخته ظاهراٌ شانس آورده بودیم که کوهنوردان روسی نبودند چون با وجود آنها  اگر اتاق هم رزرو میکردیم سرمانم بی کلاه می ماند. بعد از استراحت و صرف ناهار در غذاخوری کمپ که محل گپ و گفت کوهنوردان بود، همنوردان برای گردش و گرفتن عکس اطراف کمپ از قرارگاه خارج شدند. قبل از غروب آفتاب همنوردان به اتاق ها برگشتند و کوله های روز صعود نهایی خود را آماده کردند و به استراحت پرداختند . قرار شد ساعت 24 بیدار شویم و 1 بامداد به سمت قله حرکت کنیم . ساعت 24 وضعیت هوا را با آقای حسین مصطفوی ( راهنمای مسیر) چک کردیم ، متاسفانه منطقه را بارش و بوران فرا گرفته بود . به همنوردان اعلام شد که به صورت آماده باش داخل اتاق ها استراحت کنند ، بعد از گذشت یک ساعت وضعیت هوا تغییر نکرد ، کم کم به فکر کنسل کردن صعود و موکول آن به روز بعد بودیم که حدود ساعت 3 بامداد هوا کمی بهتر شد . برای اینکه امید کاذب ایجاد نشود به همنوردان اعلام کردیم که امروز برای صعود قله تلاش خواهیم کرد اگر در ادامه شرایط جوی مناسب نبود صعود را به فردا موکول می کنیم . حدود ساعت 3:15 بامداد استارت صعود با راهنمایی آقای مصطفوی آغاز شد. با حرکت تیم ما گویا تیم های دیگر هم جراًت پیدا کرده و پشت سر ما سه تیم دیگر هم شروع به حرکت نمودند. از سمت چپ قرارگاه تراورسی را آغاز کردیم و بعد از نیم ساعت شروع به شیب گرفتن کردیم و به آرامی به سمت کناره های یخچال گرگتی رفتیم یخچال ها وقتی شیبشان زیاد می شود از هم جدا می شوند و ایجاد شکاف های یخی می کنند ، ما مجبور بودیم شکاف ها را دور بزنیم تا از محل اتصال شکاف ها راهی برای عبور به سمت بالا پیدا کنیم با توجه به اینکه شکل شکاف ها دائم در حال تغییر است در هر بار صعود باید به دنبال مسیر جدید بود تجربه ای که من در صعود قلل هفت هزاری تجربه کرده بودم و تصور نمی کردم که اینجا هم اینگونه باشد. از طرفی سمت راست مسیر صعودمان دیواره ای از سنگ های سست بود که مدام شاهد ریزش سنگ بود لحظات پر التهابی بود، به هر ترتیبی که بود بعد از سه ساعت از آن منطقه عبور کردیم و به ابتدای یخچال پلاتو رسیدیم. حسین آقا از همنوردان خواست تا کرامپون ها را نصب کنیم و در گرده ها قرار بگیریم ( هم طناب شویم ) از این قسمت مسیر به خاطر هم طناب شدن و بارش برف چند ساعت پیش ( برف کوبی ) سرعت صعود خیلی پایین آمد . از طرفی روی شکاف ها را برف گرفته بود و باید با احتیاط زیادی گام برداری می کردیم . صعود ادامه داشت تا به دو کراکس آخر زیر قله رسیدیم، وضعیت هوا هم متغیر، گاه آفتابی می شد و گاه بارش و بوران بود. به گفته حسین آقا شرایط جوی در اینجا معمولاٌ همینطور است. روی یخ های شیب انتهای قله را برف تازه گرفته بود لذا عمل کرد کرامپون ها و کلنگ را پایین آورده بود که باعث دشواری در صعود می شد (مثل این بود که از شن اسکی بالا می رفتی)، با هر دشواری که بود قسمت انتهایی مسیر صعود شد ساعت 15 بعد از 12 ساعت همنوردان شیرینی ایستادن بر فراز قله کازبک را چشیدند. بعد از گرفتن چند عکس یادگاری مسیر برگشت را پیش گرفتیم ، برگشتمان 5 ساعت طول کشید و بالاخره ساعت 20 به قرارگاه میتو رسیدیم و صعود مهیجمان را تمام کردیم. در پایان از تمام همنوردانی که در این صعود در خدمتشان بودم تشکر می کنم همچنین از آقای حسین مصطفوی که مسئولیت راهنمایی تیم ما را بر عهده داشتند سپاسگزارم.

اعضای شرکت کننده در این صعود :

7 – مجتبی قربانی

8 – ساناز گلزار

9 – احمد پاکپور کیسمی

10 – یاسر ستوده (مسئول هماهنگی)

11 – حسین مصطفوی (راهنما و مسئول فنی)

12 – مجید دلنوا (سرپرست)

تنظیم گزارش : مجید دلنوا

با تشکر از آقای عیسی وند بابت تهیه مقدمه  گزارش.