• photo ۲۰۱۸-۰۳-۲۶ ۲۱-۵۵-۲۳

تاریخ صعود:96/11/6
نام قله:پهنه حصار
ارتفاع از سطح دریا: 3250 متر
موقعیت جغرافیایی: پهنه حصار نام رشته کوه قله ای در شمال غرب تهران و در مسیر جاده چالوس (بین جاده سولقان و جاده چالوس) واقع در استان البرز می باشد.
وجه تسمیه نام قله: احتمالاً وجه تسمیه این قله به علت وجود دشت وسیع و سرسبز زیر قله است. از نکات بارز این دشت علاوه بر چمنزار گسترده و چشمه های آب گوارای آن وجود بنای امامزاده "بی بی زرین قمر" است که مورد احترام ساکنان محلی قرار دارد.
نوع دسترسی تا پای کوه: عبور از از جاده ای پر پیچ و خم و آسفالته
مسیر دسترسی: اتوبان همت غرب،بلوار پژوهش،شهرک دانشگاه صنعتی شریف، وارد زیر گذر شده،شهرک آتی ساز، بلوار شهید اردستانی، مشاهده تابلوی روستای وردیج و واریش
مسیر صعود: روستای واریش
حیات وحش منطقه: کبک - شاهین - انواع خزندگان
پوشش گیاهی منطقه: درختان گردو،سیب، آلبالو،گیلاس،درخچه زرشک،تمشک،سماغ، گلهای وحشی،آویشن،چای کوهی،سیرک
سرپرست تیم: آقای فرهاد علیزاده
گزارش صعود:
ساعت 6:15 صبح جمعه 6 بهمن ماه، 12 نفر بودیم که با 4 خودروی شخصی به سمت همت غرب محل قرار(تقاطع اتوبان شهید همت و جنت آباد) را ترک کردیم و دو نفر از اعضاء را در بین راه سوار کردیم. مسیر از اتوبان همت غرب به سمت روستای واریش بود زمانی که وارد بلوار شهید اردستانی شدیم حدود یک کیلومتر بسمت بالا رفتیم و به جای باریکی رسیدیم، با ورود به این جاده باریک و پر پیچ و خم طی مسیر 12 کیلومتری به روستای وردیج با ارتفاع 1850 متر از سطح دریا میرسیم. در ادامه مسیر بسمت روستای واریش با سنگهایی با اشکال مختلف رو به رو شدیم که منظره جالبی را به معرض نمایش میگذاشت که به ارواح سنگی یا آدمک جیان معروف است، آقای علیزاده در این مکان توقف کردند و توضیحاتی ارائه دادند.
کیلومتر بعد از روستای وردیج و در انتهای جاده به ده واریش به ارتفاع 2200 متر از سطح دریا رسیدیم، ده واریش روستایی کوچک و آرام در دل طبیعت بکر که دور تا دور آن را کوهها احاطه کرده اند تمام راه جاده آسفالته بود و جای پارک ماشین هم داشت. خودروها را پارک کرده و در ساعت 7:15 از روستا حرکت کردیم. ابتدای راه خاکی بود ولی رفته رفته هوا سردتر شده و برفها رویت می شدند.
در بین را دو تن از اعضاء ستاد پیشگیری از حوادث کوهستان مسقر در منطقه را دیدیم که به ما اطلاع دادند امروز کوهنوردان زیادی به اینجا آمده اند و روز شلوغی هست، با گرفتن عکس یادگاری با آنها به راهمان ادامه دادیم و بعد از دو ساعت مکانی مناسب در ارتفاع 2500 متری برای استراحت و خوردن صبحانه برگزیدیم یک نفر از اعضاء در این مکان به ما ملحق شدند بعد از نیم ساعت با گرفتن عکس از همنوردانی که نمیتوانستند در ادامه راه ما را همراهی کنند خداحافظی کردیم و با 8 نفر از همنوردان به مسیرمان ادامه دادیم، در راه 2 بار بجهت نوشیدن آب و استراحت کوتاه توقف داشتیم، با سختیهایی که در مسیر گذراندیم بالاخره به نزدیکیهای قله رسیدیم ولی با برف و بوران و سرمای شدید و در نهایت کولاک مواجه شدیم طوری که ادامه دادن راه برایمان سخت شده بود و دید کافی به مسیر نداشتیم کوهنوردانی که در مسیر برگشت ما را میدیدند سعی داشتن ما را از صعود به قله منصرف کنند و میگفتند وضعیت هوا روی قله بسیار نامناسب است و بهتره از همین جا برگردید ولی ما به همت خود افزودیم و در زمان 12:45 به ارتفاع 3265 قله صعود کردیم کمی بعد هوا بهتر شد و از آنجا تمامی قلل شمیرانات مشخص بود، با گرفتن عکس و بستن یخ شکن زمان سپری شد و قله را به قصد بازگشت ترک کردیم.
در 15:30 کنار تک درخت برای خواندن نماز و تناول غذا متوقف شدیم و بعد از آن به مسیرمان ادامه دادیم و در آخر 16:30 به مبدا رسیدیم و بعد از گرفتن عکس از هم خداحافظی کردیم.
زهرا فتحیان

گزارش تصویریک

روستای واریش

شروع پیمایش

ارسال نظر

لطفا موازین شرعی و عرفی را در گذاشتن نظراتتان رعایت فرمایید.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

علاقمندان ساکن تهران برای اطلاع از برنامه های گروه سلام همنورد در تهران می توانند با ارسال نام و نام خانوادگی خود به سامانه پیامکی به شماره ۱۰۰۰۳۳۵۱۶۶۲۷۴۶در لیست اطلاع رسانی گروه اضافه شوند

کلیه حقوق این سایت به گروه سلام همنورد متعلق است| Copyright © 1392 salamhamnavard.com